Kaspersky Lab

Gratis säkerhetsverktyg från Kaspersky Lab

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 11:11 CEST

Kaspersky Lab lanserar gratisverktyget Kaspersky Security Scan som snabbt och enkelt kontrollerar om det finns några virus och dolda hot på datorn. Kaspersky Security Scan lämpar sig för användare utan något antivirusprogram installerat på sin dator. Andra användare kan vara de som tvivlar på sitt nuvarande säkerhetsprogram och vill kontrollera datorns säkerhetsstatus genom ett annat program.

Så fort användare har installerat Kaspersky Security Scan kan programmet söka efter skadliga program, status för Windows säkerhetsinställningar och sårbarheter hos vanliga program. En systemgenomsökning hos datorn görs automatiskt tre gånger varje vecka men inställningarna kan enkelt ändras av användaren. Det är också möjligt att välja mellan en snabb eller fullständig genomsökning. Efter varje genomsökning får användaren en rapport som visar alla upptäckta säkerhetshot uppdelat i olika kategorier.

Kaspersky Security Scan är enkelt att installera och ta bort. Programmet fungerar tillsammans med andra antivirusprogram och laddas ner gratis på http://www.kaspersky.com/se/virusscanner.

För mer information kontakta:

Bite Communications, kaspersky@bitepr.se, 08-402 01 00

Om Kaspersky Lab Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. * Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2010.