Västra Djursjukhuset AB

Gratis vård till hemlösas djur

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 15:17 CET

Unikt samarbete mellan Västra Djursjukhuset och Faktum för tredje året i rad

Söndagen den 21 februari är det, för tredje året i rad, dags igen. Västra Djursjukhuset öppnar upp sina dörrar för hemlösas katter och hundar. De djur som är inbokade via Faktum, kommer att erbjudas gratis vård. Det kan handla om allt från operationer till kloklippning. De som kommer, tas emot med mycket kärlek.
– Att hjälpa utsatta människor och djur engagerar oss alla. Bland personalen är det hundra procents uppslutning denna dag, säger Tommy Bladh, VD på Västra Djursjukhuset.

Den årligen återkommande dagen, lämnar ingen oberörd. Mitt i den mörka och bistra verkligheten som de hemlösa lever i, dyker små ljusglimtar upp och hoppet tänds. Som första året när den svårt sjuka blandrashunden Daisy kom in. Med hjälp av personalens snabba insatser, räddades livet på henne. Tacksamheten bland hussar och mattar är stor.

Idag räknar man med att nästan 18 000 svenskar i hela landet är hemlösa. Många har sina djur som enda sällskap i en tuff tillvaro. Med en mindre bra ekonomi, är kanske inte veterinärbesök och djurförsäkring det första som prioriteras. Samarbetet i Göteborg mellan Västra Djursjukhuset och Faktum som gäller gratis vård under en dag, är ett sätt att hjälpa. Ett annat är att Faktum startat ett insamlingskonto för att kunna finansiera akutvård åt hemlösas djur året om. Alla som vill, har möjlighet att lämna ett bidrag till insamlingskontot. Viljan att hjälpa till är stor.
– Här på djursjukhuset exempelvis, har vi en föreläsningssal med all tänkbar utrustning som företag och föreningar kan hyra. I stället för att vi skickar en faktura, uppmanar vi företagen att sätta in en liten peng på Faktums insamlingskonto istället, säger Robert D. Cikota, veterinär på Västra Djursjukhuset.

Med en begränsad budget för marknadsföring, uppmanas omgivningen som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med hemlösa, att hjälpa till att sprida budskapet. De hemlösa ska ta kontakt med Elisabeth Anderton på Faktum som bokar plats för deras djur hos Västra Djursjukhuset.

Den 21 februari är dagen då djursjukhuset är öppet för gratis vaccinationer, operationer, hälsokontroller och gratis foder. Media hälsas välkomna att vara med och bevaka under dagen.

För mer information, kontakta:

Elisabeth Anderton, Faktum www.faktum.nu

Robert D. Cikota, Västra Djursjukhuset www.vastradjursjukhuset.se