Egrannar

Gratis webbtjänst för bättre grannsämja

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 11:43 CEST

Bättre stämning i huset och mer kontakt mellan grannarna.

Det är resultatet sedan bostadsföreningen Renstjärnan skaffade webbtjänsten Egrannar, där alla boende enkelt kan skriva meddelanden till varandra.

Webbtjänsten är gratis och enkel att sätta igång.

De flesta som bor i flerfamiljshus känner igen dilemmat: Att bli störd av en granne, som spelar musik på lite för hög volym, flyttar möbler sent på kvällen eller eldar i en kakelugn som läcker rök in i ens egen lägenhet.

Irriterande – men kanske inte tillräckligt för att man ska vilja ta steget att knacka på och ta upp problemet ansikte mot ansikte. Följden blir att den störande grannen kanske inte ens är medveten om omgivningen reagerat.

Så var det för Erica Landin, vinskribent som skriver för bland annat Allt om Vin och har bloggen Vinkärlek på tidningen Allt om Mats hemsida.

– Någon skrev på bostadsföreningens anslagstavla att det rykte in i den personens lägenhet. Jag insåg att det var precis när jag hade eldat i min nyfixade kakelugn.

Erica funderade ett ögonblick, och skrev därefter ett meddelande på anslagstavlan till grannarna att hon tänkte provelda, och föreslog att de skulle hålla koll när hon gjorde det.

Resultat: Två av grannarna hörde av sig, även detta via anslagstavlan, om att de märkt av tydlig röklukt i sina lägenheter.

Erica ringde sotaren – och så var problemet problemet på väg mot sin lösning.

– Utan den webbaserade anslagstavlan hade samma problem kunna ta dagar att lösa, med lappar i alla brevlådor och dörrknackning. Nu hade vi rett ut saken på några timmar – dessutom utan att behöva blanda in styrelsen, säger Erica Landin.

En annan granne skrev på anslagstavlan att han blivit störd av oljud från våningen ovanför vid en viss tidpunkt. En annan granne svarade: ”Oj, det var jag som flyttade möbler, ursäkta!”. Och den första svarade igen: ”Det är lugnt!”

Utan webbtjänsten hade en sån sak kanske inte blivit utredd, och i stället kunnat bilda grogrund för någon framtida konflikt.

KONTAKT: Lars Wallgren, vd Egrannar

HÖGUPPLÖSTA BILDER:

•  Erica Landin, boende BF Renstjärnan 1

•  Erica Landin, boende BF Renstjärnan 2

•  BF Renstjärnans startsida på Egrannar

•  Egrannars startsida

•  BF Renstjärnan, fastigheten

BILDTEXT:

Vinskribenten Erica Landin provsmakar en bordeaux inför kvällens middag med vinprovning. Hon berättar om kakelugnen som rök in:  ”Tack vare bostadsföreningens webbtjänst Egrannar tog det bara några timmar att reda ut problemet.”

FAKTA:

•  Bostadsföreningen Renstjärnan ligger på Renstiernas gata på Södermalm i Stockholm. Föreningen har 32 bostadsrätter och ett femtiotal medlemmar som har har använt webbtjänsten Egrannar i 2 år.

•  Med Egrannar kan t ex bostadsrättsföreningar enkelt erbjuda medlemmarna en lättskött hemsida, bokning av tvättstuga och andra gemensamma lokaler, en smidig anslagstavla och ett medlemsregister som uppdateras av medlemmarna själva.

•  Egrannar är helt gratis att använda.

Hemsida och smarta tjänster för bostadsrättsföreningar. Egrannar gör det enkelt och roligt att bo i bostadsrätt. Smarta tjänster som bokningsfunktion, anslagstavlor och automatiskt medlemsregister sparar mycket tid och arbete, för både medlemmar och för föreningens styrelse. Egrannar är helt gratis att använda.