Grattis på 100-årsdagen, moderaterna!

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2004 19:00 CEST

Idag firar moderaterna 100 år som politiskt parti. Vi gratulerar självfallet moderaterna och vår lilla present till dem är en DVD med den klassiska socialdemokratiska valfilmen från 1954 - Skattefria Andersson. Biträdande partisekreterare Agneta Karlsson överlämnar idag presenten till moderaterna. Filmen kan ses på socialdemokraternas hemsida www.socialdemokraterna.se

Om Skattefria Andersson
Skattefria Andersson fyller själv jämnt - 50 år – och filmens budskap är lika aktuellt idag som då.

- Det vore en dröm att slippa alla skatter, säger Stig Järell som spelar skattefria Andersson.

Han hamnar i sin skattefria dröm, men den blir inte fullt så underbart som han hade tänkt sig. För med skatterna försvinner också allt det vi tar för givet att vi ska ordna gemensamt. Allt från vattnet i kranen och våra vägar till skolor, äldrevård, sjukvård och barnbidrag. Skattefria Andersson får bittert erfara att de privata alternativen svider i plånboken.

Precis som för femtio år sedan så är moderaterna – eller Högerpartiet som det hette då – det skattefria partiet i svensk politik. Precis som Skattefria Andersson bygger man sin politik på illusionen om att enorma skattesänkningar går att genomföra utan att det raserar rättvisan, tryggheten och välfärden.

- Till skillnad från skattefria Andersson har moderaterna aldrig vaknat upp ur sin skattefria dröm, säger Agneta Karlsson och fortsätter:

- Där har vi socialdemokrater misslyckats med att övertyga moderaterna. Och ett misslyckande ska kallas för ett misslyckande som förre moderatledaren Carl Bildt uttryckte det.