Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Grattis till guldet Spanien, men vad händer när matchen är slut?

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2012 22:52 CEST

SKR sätter fokus på maskulinitet och idrottsrelaterat våld i Almedalen. Samtal, 3 juli kl 10-12, B23, Högskolan på Gotland, Visby.

Tusentals unga som drömmer om att spela i fotbolls-VM, supporters som gör allt för sitt lag, idrottsföreningar med jämställdhetsuppdrag och klackar som sjunger “Vi ska våldta era horor, vi ska knulla era kor”.

Idrott engagerar, provocerar och ställer frågor om jämställdhet och våld på sin spets. Var går gränsen mellan fotbollens positiva och negativa supporterkultur? Hur förebygger klubbarna våld? Vilka krav kan vi ställa på en barn- och ungdomsverksamhet som får statsbidrag? Vad spelar manlighetsidealet på plan, läktare och inom Polisen för roll för tryggheten på arenan? Vad händer när matchen är slut?

Medverkande

• Lena Adelsohn Liljeroth, kultur- och idrottsminister
  • Mats Norlin, gruppchef, Supporterpolisen i Stockholm
  • Björn Eriksson, regeringens nationella samordnare mot idrottsrelaterat våld
  • Jakob Uddeholt, supporterombudsman, Hammarbyfotboll, fd ordförande, Bajen Fans
  • Victor Capel, ordförande, Svenska Fotbollssupporterunionen, f.d. ordförande, Black Army

Moderator: Olga Persson, förbundssekreterare, SKR
Inledning av Carina Ohlsson, ordförande, SKR

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar omkring 100 kvinnojourer, tjejjourer och andra föreningar som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

SKR:s förbundsordförande är Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare är Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-6426401, 0704-611 888

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se