KFUM Sverige

Grattis YMCA, som 6 juni fyller 169 år!

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 09:58 CEST

YMCA grundades i London 1844. England präglades av sociala orättvisor, hårda arbetsvillkor, fattigdom och slum. Ett 22-årigt affärsbiträde vid namn George Williams ville göra något åt de problem han såg. George och 11 av hans vänner startade Young Men’s Christian Association, YMCA.

Rörelsen blev snabbt känd över hela England och 1855 bildades YMCAs världsförbund. Samma år startade också de engelska kvinnorna, med Mary Jane Kinnaird och Emma Robarts i spetsen, sin motsvarighet, YWCA.

George Williams idé spred sig snabbt över världen och den första KFUM-föreningen i Sverige startades 1884 i Stockholm. Året efter startades den första KFUK-föreningen. Under 1800-talet och 1900-talet bedrev KFUK och KFUM social verksamhet i skiftande former. Trots liknande ideologi levde de två organisationerna egna liv i Sverige, på samma sätt som i resten av världen.

1966 gick de två organisationerna till sist ihop och bildade KFUK-KFUM. 2011 beslutades att rörelsen skulle kallas KFUM, med betydelsen Kristliga Föreningen av Unga Människor.

Låten från 1978 som utsetts till tidernas bästa discolåt är en hyllning till YMCA!

KFUM har en enkel grundfilosofi: Vi tror att alla människor, inte minst unga, har behov av fysisk aktivitet, ökad kunskap och tid för reflektion för att kunna utvecklas och må bra. Vår logotyp, den röda triangeln, symboliserar dessa tre byggstenar – kropp, själ och ande. Eller snarare Body, Mind & Spirit. Det är grundstenarna för all vår verksamhet, både i Sverige och i hela världen.

Vi erbjuder mötesplatser där unga människor kan utvecklas till sin fulla potential. Vi utgår ifrån en helhetssyn på människan och möter unga människors aktuella behov. Det viktiga är egentligen inte vad vi gör, utan varför och hur. Därför kan man hitta alla tänkbara olika aktiviteter inom KFUM.

KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, sociala projekt och internationellt utvecklingssamarbete.

Fryshuset i Stockholm är vår största förening.