Careful Applications

GravidAppen – nio månader i topp

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 09:23 CEST

Careful Applications första app är rena babylyckan. Efter nio månader i topp har mer än varannan gravid kvinna som använder iPhone laddat ner GravidAppen.

Hälsoföretaget Careful Applications meddelar idag att deras första produkt, GravidAppen, har efter bara nio månader på marknaden blivit en succé med nära 20000 nedladdningar. Appen har legat stadigt på topp fem i sin genre från den första veckan den lanserades.

GravidAppen är en mobilapp som fungerar som en egen loggbok med enkla stöd och checklistor kring graviditeten. Hur ska du förbereda sig praktiskt inför förlossningen och vilka frågor ska du ta upp med din barnmorska? GravidAppen är både en hjälpreda och din personliga journal – i mobilen.

Varför ska man ha en app för sin graviditet? För att väntans tider är fulla av förväntningar, frågor och framförallt förberedelser. Man vill ha koll. I synnerhet om man är förstagångsförälder.

I GravidAppen kan du spara dina medicinska värden, som till exempel blodtryck eller blodvärde, som du får veta vid kontrollerna på Mödravårdscentralen (MVC).  Dessutom innehåller den funktioner så som påminnelser för den som behöver ta medicin eller kosttillskott under sin graviditet.

– När jag tittade på statistiken efter första dagen hoppades jag på en, kanske två nedladdningar. Vi hade fått 64! Det fortsatte i samma anda och idag har vi fortfarande en bra frekvens. Vi har dessutom fått fina omdömen av blivande mammor, vilket är jättekul, säger Thomas Ehrengren, en av grundarna av Careful Applications.

Fakta GravidAppen
App för gravida som gillar att ha koll. Finns för iPhone, iPad och iPod. GravidAppen är gratis.
App Store: www.gravidappen.se

Thomas Ehrengren, telefon: +46-707-34 64 28, e-post: thomas@carefulapps.se

Pressmaterial
www.carefulapplications.se/press

Careful Applications erbjuder privatpersoner behovsnischade gränssnitt för att spara personlig medicinsk- och hälsorelaterad information.

Våra kunder ska ha bästa möjliga förutsättningar för att ha kontroll över sin egen hälsosituation. De ska kunna se trender om hur de mår över tid.  De ska kunna se hur olika händelser påverkar hälsan. Det kan vara allt från läkarbesök, användandet av ett visst läkemedel, kanske en behandling av sjukgymnast eller hur motion och friskvård påverkar dem. Det ska vara kul att ha koll.

Vårt fokus ligger för närvarande på barns utveckling och hälsa. Vi kommer även att erbjuda tjänster för vuxna inom en snar framtid.