Meerkat Recordings

Greek Acid EP av Gavana: migration, kamp och en 303:a

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2019 13:02 CET

På sin fjärde EP Greek Acid har Gavana (Anna Gavanas)hittat tillbaks till den grekiska musik hon växte upp med, med århundraden av berättelser från den grekiska diasporan. Med sin pappa Manolis har Gavana finkammat Athens skivaffärer efter grekisk rebetiko, laikos och tsifteteli. Musik inspirerad av möten och migration från öst och väst som vittnar om kriser, ockupation och motstånd. Grekisk rebetikomusik formades bland fattiga migranter från Mindre Asien, i början av 1900talet. Mellan österländska och västerländska skalor och harmonier. Idag söker sig grekiska musiker tillbaks till de gamla sångerna om flykt, migration och kärlek. På denna EP har Gavana speciellt inspirerats av en fåraherdesång från Epyrus med Tassos Halcidis. Fåraherdar i Epyrus alla tider har vandrat i takt med årstiders växlingar och oavsett nationsgränser. Inspirerad av denna och ett möte med musikern Lars Ydgren har Gavana attackerat en 303:a, en sampler och några analog-synthar och skapat acidmusik för dansgolven. Med en bris från bergen i Epyrus ackompanjerad av syrsor från Skiathos.

Dhangsha, aka Dr Das, har i sin tur gjort en ”Greek Acid Exarcheia” remix med ljudet från de strider som idag utspelar sig på Athens gator. Dhangsha är den elektroniska inkarnationen av Aniruddha Das, aka "Dr Das" från Asian Dub Foundation. Hans mission är att utforska minimalism, repetition och fragmentering av ljud. När han gjorde sin Greek Acid Exarchaeia remix tänkte Dhangsha på området Exarchaiea i Athen, som befolkas av konstnärer, anarkister och anti-fascister. Detta gav remixen känslan av militans, energi och trots. Dhangsha’s frekvenser är alltid politiska. Remixen är mastrad av Ramjac på HMVS, London.

På alla EPns spår hörs klarinettisten och saxofonisten Lars Ydgren, som sedan nittiotalet intresserat sig för klezmer och romsk musik från Balkan. Med banden Den Flygande Bokrullen och Süperstar Orkestar har han varit med och etablerat klezmer och balkanbrass på den svenska livescenen och släppt ett antal skivor. Den Flygande Bokrullens andra skiva ”20th century klezmer” utsågs nyligen till en av Sveriges hundra bästa folk/världsmusikskivor genom tiderna av tidningen Lira.

Greek Acid följer upp Gavana’s tidigare skivor, Malaga Nights, Culture Vulture och Vicious Vibrations, som blev spelade i Sveriges Radios ”Elektroniskt i P2,” och omskrivna av bl.a. DN’s recensent Johanna Paulsson (Sonic #68, 2013). Låten El Andaluz från Malaga Nights blev en hit i Colombia (!) och EPn listades som ”hot pick” av Sattelite Records i New York. I sin nya utgivning fortsätter Gavana sin bana som en drivande kraft på den svenska elektroniska musikscenen:

“Som DJ, producent, musik-kultur-forskare och skivbolags-boss är Anna Gavanas en drivande kraft i den svenska elektroniska musikscenen. Hennes produktioner balanserar en perfekt känsla för musikalisk intensitet och återhållsamhet som garanterat fängslar lyssnaren.” (Gearjunkies, Augusti 2012)

Releasedatum 28 november med releasefest på balkan-klubben Sintetizator (Time Bar i Hornstull) och premiärspelning i Sveriges Radio, P2 Elektroniskt.

Länk för recension och lyssning:

Hojta till för nerladdningskod!

För intervju, material och info, kontakta:

info@meerkatrecordings.se

Mer info:

Press i urval:

Meerkat Recordings is dedicated to the power of BASS as a voice of people and a platform to expand the horizons of music. Like Meerkats in the Kalahari desert we fiercely promote subversive dubs from underground headquarters constantly relocated in the world.

"In many ways, Meerkat Recordings is Sweden's first modern record label for bass." Kristofer Andersson, DIY, Modernista 2013

To find out more about the label, artist, release and tour dates, please go to: