Notis

Green Chic Litt - Malmö Manhattan - Bokrelease

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 17:57 CEST

Catarina Rolfsdotter-Jansson är utbildad journalist och startade sin karriär på tidningen Arbetet. 1991 började hon arbeta som frilans med artiklar främst om hälsa och hållbar utveckling samt som programledare på SVT under 2013.  Catarina lever tillsammans med sin man, tre döttrar och hund i en lägenhet i Malmö. Hon har skrivit böckerna: Harmoniska barn, Din gränslösa kraft, Pang på Rödbetan, Familjeyoga, Stora manualen, Lärande för hållbar utveckling, Hel, Eruf-Eko, Att bygga hållbart.

Nu är hon aktuell med boken Malmö Manhattan – en roman som utspelar sig i en nära framtid då miljöproblem börjar visa sig på ett mer drastiskt sätt. I boken får vi följa Sofia från Malmö som åker till New York för att bo i en amerikansk familj under ett high-school år. Parallellt förflyttas läsaren till 2024 då Sofia är miljödirektör i Malmö och delaktig i att omvandla Malmö till en miljövänlig stad som blir ett föredöme för hela världen.

Vad gör du när du inte skriver böcker?

Jag arbetar även som föreläsare, moderator och yogainstruktör i mitt företag Rolfsdotter AB. Hållbar utveckling från det lilla (yoga) till det stora (moderera åt EU-Kommissionen).

Hur spenderar du helst din lediga tid?

Med familj och vänner över en god måltid, eller utomhus i rörelse.

Vad inspirerade dig till att skriva den här boken?

Jag saknade bilder av hur det kan bli när klimatförändringarna fått genomslag i våra liv. Med min bok vill jag både ge hopp och en spark i baken på oss alla att göra det vi kan för att minska de negativa konsekvenserna. För att få ut mitt miljöbudskap valde jag att väva in det i en berättelse som förhoppningsvis kan gripa tag och på sina ställen roa – green chic lit kallar jag genren.

Du har skrivit bland annat ”Lärande för hållbar utveckling” Hur tycker du att Malmö Manhattan skiljer sig från den förstnämnda?

Alla böcker jag skrivit tidigare har varit faktaböcker, denna bok är fiktion, min första roman. Men ett engagemang för en bättre miljö och bättre livskvalitet ligger bakom alla mina böcker.

Vad är tanken och förhoppningen med Malmö Manhattan?

Jag hoppas att de som läser boken inspireras av det starka systerskapet mellan Liz och Sofia, att den ger en skön känsla av att inte vara ensam om att känna att man inte passar in. Och att man får lust att leva mer miljövänligt och inser att en grön framtid är en skön framtid.

Till vem riktar sig boken?

Hur kommer det sig att du valt att skriva i romanform?

Jag hade helt enkelt en berättelse i mitt huvud som ville ut. Plus att många uppmuntrade mig när jag pratade om att skriva en klimatroman.

Varför blev det just Epos förlag – som ju är en del av Malmöförlaget Notis?

Flera av mina tidigare böcker gavs ut av Damm, som sedan köptes av Forma som sedan köptes av Massolit förlag… Damm var med och stöttade min synopsis, gillade mina första kapitel, men sen drog beskedet ut på tiden och blev till slut ett nej. Då valde jag att vända mig till ett annat Malmöförlag – det kändes väldigt viktigt för mig att det var ett Malmöbaserat förlag.

Att sedan Notis – men avdelningen Epos – jobbar med ett nytänkande upplägg där man går in som författare och delar lite av risken med tryckkostnaderna mot att få 50 % royalty - gillar jag.

Är den självbiografisk? Finns Liz och Sofia?

Nej. Den är givetvis inspirerad av människor jag mötte som utbytesstudent 1981-1982 på Long Island och människor jag arbetat med kring miljöfrågorna i Malmö de senaste drygt tio åren. Men Liz är INTE min amerikanska syster och miljödirektören Sofia och de andra personerna, inklusive hennes man, är helt fiktiva.

Vad det gäller Liz och de andra i hennes familj har jag hämtat vissa drag från familjen jag bodde hos som tonåring.  Men min amerikanska familj har tack och lov inte varit igenom det jag skriver om och min amerikanska extrasyster – som jag har ett starkt systerskap med- har inte haft det här förhållandet till män, tack och lov. Och miljödirektören Sofia är inte jag, även om hon är lång.

Vissa saker, som en olycka och en incident i FN-skrapan som är med i boken, har jag varit med om, men det är i stort sett allt.

Till vem riktar sig boken?

Jag tror att kvinnor är de som främst kommer att gilla boken eftersom den speglar systerskap och hur det är att vara ung kvinna. Jag gillar inte att könssegregera – men boken har karaktären av chic lit – green chic lit. Det är alltså inte nån grön Dostojevskij jag skrivit – språket är rakt och enkelt och budskapet det viktiga.

Med handen på hjärtat, hur miljömedveten är du själv i vardagen?

Mycket miljömedveten…  Men flyger – bl a till New York med några års mellanrum – så jag inte felfri jag heller… Jag drömmer om ett fossilfritt flyg.

Vad tror du är de vanligaste miljömissar som folk gör?

Flyger för mycket, men det är svårt att låta blir när det är så billigt. Och så äter många på tok för mycket kött och tar bilen när de kan ta cykeln och må bättre på köpet.

--- Det lilla förlaget med den angelägna utgivningen ---

För kontakt med oss - maila info@notisforlag.se eller ring 0707-178718