Green Landscaping

Green Landscaping förvandlar Simonsland med inspiration från textilklustret

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 09:00 CEST

Sakta men säkert förvandlas det gamla industriområdet Simonsland i centrala Borås till Sveriges mest dynamiska och nytänkande plats för mode, textil och design. Green Landscaping är med på resan då dröm blir verklighet.

-  Vi har hand om markarbetet runt de olika husen. Vid den stora entrén lägger vi en granitbeläggning vars mönster och färger ska avspegla textilnätverket i staden och se ut som en matta. Det säger Dan Andersson, distriktschef på Green Landscaping.

- I Sverige har man aldrig gjort ett mönster som detta tidigare, fortsätter han.

En så kallad åsnetrappa, med lätt lutning och djupa trappavsatser, ska byggas från gatan fram till granitmattan. Trappstegen består av granit och planstegen av begagnad smågatsten.

Green Landscaping kommer även att längs med fasaden bygga broar över Viskan. Räckena kommer att vara av smide och golvet på broarna ska bestå av Bangkirai - ett vackert, slitstarkt och hållbart träslag från Indonesien och Malaysia. Träet varierar i färg mellan ljusbrunt, ljusgult och mellanbrunt.

Visionen för Simonsland är att skapa en mötesplats för kreativa verksamheter inom mode, textil och design. Här ska finnas plats för alla typer av designorienterade företag och studenter. Den nya stadsdelen ska även kunna erbjuda möjligheter för fika, middagar och kulturupplevelser. Och runt hörnet finns dessutom hela Borås utbud av shopping och friluftsliv.

Utveckling och uthyrning av lokaler i Simonsland drivs av Kanico AB – ett lokalt, familjeägt fastighetsbolag. Bygg-Fast AB leder byggprojektet där Green Landscaping nyligen gått in som underleverantör. Kontraktet är värt 11 miljoner SEK i etapp 1. Green Landscaping har även option på etapp 2 på 2 ½ miljoner SEK. Under hela byggtiden av Simonsland kommer totalt 120 byggarbetare
att arbeta här, varav sex kommer från Green Landscaping.

Illustration: Sweco Arkitekter

För ytterligare information kontakta:

Dan Andersson, distriktschef Green Landscaping, tel: 010-499 73 00, e-mail: dan.andersson@greenlandscaping.se

Hans Josefsson, VD Green Landscaping, tel: 010-499 70 08, email: hans.josefsson@greenlandscaping.se

Green Landscaping arbetar med skötsel och anläggning av utemiljö. Företaget är en av de största aktörerna i landet med resurser, kunskap och erfarenhet samlat under ett tak. Antalet anställda är cirka 550 och omsättningen 650 MSEK. Green Landscaping bildades 2010 genom en fusion av ett antal välkända företag i branschen; Jungs, Landscaping, Mark & Trädgårdsanläggare Sjunnesson och Qbikum. Sedan den 30 juli 2010 ingår även Miljöbyggarna Stockholm i koncernen.
Läs mer på www.greenlandscaping.se