Nya Ledarskapet

Greenpeace-chef: Jag har blivit mer effektiv. (CSR Nya Ledarskapet)

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 10:57 CEST

Patrik Eriksson, Nordisk kampanjchef för Greenpeace, började iNya Ledarskapets program i höstas. Nu är han klar. -Tiden på jobbet använder jag mycket mer effektivt nu. Fler arbetsuppgifter slutförs inom avsatt tid och jag satsar tiden på det som är viktigast, säger Patrik Eriksson.

Förra året blev han nominerad och utvald som en av Nya Ledarskapets vardagshjältar och fick ta del av vårt program. -Jag har blivit en bättre ledare över andra och över mig själv. Jag har fått verktyg som både jag och mina medarbetare har nytta av. Programmet som sådant kanske är slut nu, men processerna som det har satt igång har precis börjat.

Patrik Eriksson, 37, har jobbat större delen av sitt vuxna liv på Greenpeace. Hans engagemang för miljö, fred och bekämpande av fattigdom har tagit honom runt om i världen på olika uppdrag, i början som volontär och aktivist. Sedan två år tillbaka jobbar han som kampanjchef för Greenpeace i Norden.
– Jobbet i Greenpeace innebär ett brinnande engagemang, det finns alltid mycket mer man både vill och behöver göra. Det är svårt att hinna med allt. Och när man som jag har jobbat i några år är det väldigt lätt att springa på i samma fotspår. Jag hade försökt hinna med alldeles för mycket, tiden ville inte räcka till och det var både frustrerande och otillfredsställande, säger Patrik Eriksson.
Förra året blev han nominerad och utvald som en av Nya Ledarskapets vardagshjältar (läs mer här) och fick ta del av vårt program. Så här beskriver Patrik Eriksson vilken skillnad programmet har inneburit för honom.
Om att att använda arbetstiden på rätt sätt : – Genom att använda Nya Ledarskapets praktiska verktyg har jag lyckats få tiden att räcka till de saker jag vill att den ska räcka till. Jag har satt av tid då jag fokuserar på en och samma arbetsuppgifter och gör en sak i taget i stället för att hoppa mellan många olika saker. Det har tydligt visat sig att lägga 15 -20 minuter där jag planerar dagen, när jag kommer in kontoret, ger en mycket mer effektiv dag.
Om balans och effektivitet: – Jag har lyckats få en mycket bättre balans mellan arbetslivet och fritiden och tiden på jobbet använder jag mycket mer effektivt. Att slutföra mer arbetsuppgifter i tid har lett till en ökad tillfredsställelse hos mig och mina medarbetare.
Om att göra saker tillräckligt bra: – Det har gått upp för mig att allt inte behöver vara perfekt. Att göra saker tillräckligt bra räcker, speciellt om jag vill hinna med andra saker som är viktiga för mig.
Om att ta hand om sina medarbetare: – Jag har genom tid för reflektion samt empatiskt och aktivt lyssnande kunnat förbättra förståelsen mellan mig och mina medarbetare. Resultatet har varit väldigt gott.

Om sin ledarroll: – Jag har blivit en bättre ledare både över andra och över mig själv. Det har gett mig verktyg som både jag och mina medarbetare har nytta av. Programmet som sådant kanske är slut nu, men processerna som det har satt igång har precis börjat.

Vill du nominera någon som du tycker skulle ha nytta av att få stöttning i sitt ledarskap? Det kan handla om vilken verksamhet som helst, så länge personerna uppfyller dessa två krav:
• Det ska finnas ett helhjärtat engagemang som sträcker sig även utanför betald arbetstid.• Det ska finnas en tydlig målsättning att förändra och förbättra för fler än för sig själv.
Maila förslag till: nominering@nyaledarskapet.se

Allt ledarskap börjar med dig själv. Vår ambition är att erbjuda det bästa möjliga träningsmaterialet för personligt ledarskap. Vår utgångspunkt är att allt ledarskap, oavsett hur det ser ut, alltid utgår från ditt eget personliga ledarskap. Att leda andra börjar alltid med din förmåga att leda dig själv. Idag är det närmast självklart att ett företag som har medarbetare som känner  att de får utvecklas också utvecklar företaget. Alltså börjar allt ledarskap med dig själv.