Greenpeace Sverige

Greenpeace internationella generalsekreterare riskerar fängelse för att ha äntrat arktisk oljerigg

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2011 11:25 CEST

Kumi Naidoo tog sig in i förbjuden zon för att kräva ut hemlig beredskapsplan för oljeutsläpp

Grönland, 17 juni, 2011 – Den internationella generalsekreteraren för Greenpeace, Kumi Naidoo, har tagit sig in i förbjuden zon och klättrat upp i den kontroversiella arktiska oljeriggen Leiv Eiriksson, 120 km utanför Grönlands kust. Han uppmanar oljeriggens kapten att omedelbart sluta borra och kräver en kopia av den beredskapsplan för ett oljeutsläpp som företaget, Cairn Energy, håller hemlig.

Den dramatiska aktionen genomfördes en vecka efter att Cairn Energy fick till stånd ett föreläggande mot Greenpeace i en holländsk domstol, vilket innebär böter på minst 50 000 Euro per dag för att ta sig innanför en förbjuden zon närmast oljeriggen. Tidigare hade totalt tjugo aktivister hindrat riggen från att borra under fyra dagar. När Greenpeace tog det svåra beslutet att bryta mot föreläggandet, erbjöd sig Kumi att vara den som klättrade upp på riggen.

- För mig är det här ett av de avgörande slagen för miljön i vår tid. Det är en kamp för förnuftet mot det vansinnet som ser försvinnandet av Arktis havsis som något positivt. När isen drar sig längre norrut vill oljebolagen skicka dit oljeriggar och borra efter det fossila bränsle som är anledningen till att vi är i den här svåra situationen. Vi måste stoppa dem. Det handlar om vilken värld vi vill leva i och lämna efter oss till våra barn, sa Kumi Naidoo, innan han lämnade Greenpeace skepp Esperanza för att bege sig upp på riggen.

Det var vid elva-tiden som Kumi Naidoo klev i en gummibåt med kurs mot oljeriggen Leiv Eiriksson. Han undvek ett danskt krigsfartyg som har patrullerat vattnen runt riggen under flera veckor, varefter han klättrade 30 meter upp längs utsidan av ett av den 53 000 ton tunga oljeriggens gigantiska ben.

Med sig hade han en namninsamling med 50 000 underskrifter från människor över hela världen som har skickat e-post till Cairn och krävt att företaget visar hur de skulle sanera en oljeolycka i Arktis. Cairn håller sin ”Oil Spill Respons Plan” hemlig, vilket är emot industrins riktlinjer och inte minst mot Arktiska rådets riktlinjer för utvinning av olja och gas.

- Det är ett stort steg att bryta ett föreläggande som domstolen har utfärdat, men borrandet efter olja i Arktis är ett så allvarligt hot mot klimatet och denna vackra, sårbara miljö att jag känner att Greenpeace inte har något val. Cairn vågar inte offentliggöra sin plan för att sanera en oljeolycka här i Arktis - för att det inte GÅR att sanera. Jag ger mig upp i oljeriggen för att ge dem namnen på femtio tusen människor som har skickat e-post till Cairn och krävt att de offentliggör planen, och jag lämnar inte riggen förrän jag har planen i min hand, sa Kumi Naidoo.

Greenpeace har upprepade gånger begärt att få tillgång till Cairns beredskapsplan, bland annat vid ett besök på företagets huvudkontor där miljöorganisationen uppmanade oljebolaget att offentliggöra planen. Cairn hävdar att grönländska myndigheter inte vill tillåta ett offentliggörande, men Greenpeace jurister har tydligt visat att Cairn enkelt kan offentliggöra beredskapsplanen om de vill – vilket är norm inom branschen. Innan domaren beviljade föreläggandet förra veckan, underströk han de inneboende riskerna med att borra i Arktis och hur ovanlig Cairns vägran att offentliggöra planen är.

Kumi Naidoo, 45, var tidigare en ungdomsledare inom anti-apartheidrörelsen i Sydafrika, där han greps ett flertal gånger och anklagades för att bryta mot bestämmelser mot massmobilisering, civil olydnad och för att bryta mot utfärdat undantagstillstånd. Han gick under jorden innan han tvingades fly från Sydafrika och leva i exil i Storbritannien. Han har varit internationell generalsekreterare för Greenpeace sedan 2009.

Bilder och video:

Kontaktuppgifter:
Greenpeace International 24-hour press desk: +31 20 718 2470
Greenpeace ship Esperanza: +47 5140 7986 / 7 / 8
Therese Jacobson, ansvarig för Arktisfrågor på Greenpeace i Sverige: 0722 26 07 84
Åsa Mendel-Hartvig, pressekreterare: 0703 03 36 49