Greenpeace Sverige

Greenpeace kommenterar frågor om medverkan i FN:s klimatpanels rapport

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2011 09:11 CEST

Idag skriver Dagens Nyheter om Greenpeace medverkan i FN:s klimatpanels rapport ”Special Report on Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation”. Martina Krüger, klimat- och energiansvarig för Greenpeace i Norden kommenterar frågan.

– Greenpeace rapport ”Energy Revolution” förekommer i FN:s klimatpanels sammanställning av allt vetenskapligt underlag om förnybar energi. Det beror på att rapporten har publicerats i en vetenskaplig tidskrift. Den togs fram av Greenpeace och European Renewable Energy Council (EREC). Modellen utvecklades av det fristående German Aerospace Centre (DLR), som även tagit fram faktaunderlag till regeringen i Tyskland, säger Martina Krüger.

– Varje land fick nominera författare till FN-rapporten. Tyskland nominerade åtta personer, varav en var Sven Teske från Greenpeace, som är en av världens främsta experter på energisystem. Bland de totalt 120 författare till rapporten finns även representanter från företag som Exxon, Chevron och kärnkraftsbolaget EDF. Sven Teske var dock inte delaktig i skrivandet av sammanfattningen av FN-rapporten, säger Martina Krüger.

Länk till Greenpeace rapport Energy Revolution

För frågor, kontakta:
Martina Krüger, klimat- och energiansvarig för Greenpeace i Norden: 070-550 29 13
Sven Teske, energiexpert för Greenpeace International: + 31-6 2129 6894
Anna Havula, pressekreterare, 070-201 44 86