Miljöpartiet de gröna

Greenpeace lurad av vänsterhyckleri!

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 13:34 CEST

Greenpeace har tyvärr låtit sig luras av vänstern när de kritiserar Miljöpartiet för att inte vilja skydda skogar. Det konstaterar Åsa Domeij, riksdagsledamot och budgetförhandlare för Miljöpartiet, i en kommentar till ett pressmeddelande från Greenpeace idag.

Ingegerd Saarinen, riksdagsledamot för Miljöpartiet i näringsutskottet:

- Greenpeace har gjort en välgärning som lyft fram problemet att skog på statlig mark har för dåligt skydd. Vi vill stärka skyddet genom att staten ska ta ett större ansvar i egenskap av ägare. Detta kan ske exempelvis genom ägardirektiv eller respektive regleringsbrev, säger Ingegerd Saarinen.

Greenpeace kritiserar Miljöpartiet och regeringen för att inte vilja höja målet för reservatsskyddad skog i den miljömålsproposition som väntas till hösten. Vänstern har däremot svarat Greenpeace att de vill ha mer reservat.

- I budgetförhandlingarna agerar vänstern tvärtom. Och har så gjort i budgetförhandling efter budgetförhandling. Senast under augustiförhandlingarna ville både vänstern och socialdemokraterna skära ner på anslagen till den biologiska mångfalden, säger Åsa Domeij.

- Vi försöker uppnå det mål som redan finns. Sedan är det givetvis mycket möjligt att målet behöver höjas. Det kostar pengar att bilda naturreservat. Vi har baxat igenom mer pengar till detta i många tuffa budgetförhandlingar. Motståndet från regeringen har varit hårt när det gäller satsningar på biologisk mångfald. Motståndet från vänstern har varit än värre, säger Åsa Domeij.

- Vänstern anpassar budskapet till mottagaren. Nyligen ville man minska anslagen till biologisk mångfald. När Greenpeace nu frågar blir svaret tvärtom. Skulle deras svar tyda på en verklig kursändring är det däremot mycket välkommet

- Om nu vänstern menar allvar med att vilja skydda skog hoppas vi att de i framtida budgetförhandlingar ska stödja mer pengar till skogsskydd, och inte som hittills försöka dra ner. Om vänstern låter bli att föreslå nedskärningar nästa gång är till och med det en framgång, säger Åsa Domeij.

Kontakt: Åsa Domeij 0730-77 43 07
Ingegerd Saarinen 070-376 06 73