Ving Sverige AB

Grekisk tzatziki och spanska tapas lockar på utlandssemestern

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 12:20 CEST

En viktig del av semesterresan är att ta del av det aktuella landets matkultur. Nära 7 av 10 (67 procent) provar alltid på lokala specialiteter under semestern och i topp ligger grekisk tzatziki och spanska tapas. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 7 474 personer svarat på frågor om res- och semestervanor.

Förutom lokala rätter föredrar nära 2 av 10 (17 procent) restauranger med internationellt kök.  14 procent väljer hellre All Inclusive-alternativ där det finns både bufféer och á la carte att välja mellan. Endast 5 procent vill äta på internationella snabbmatskedjor som Mc Donalds under sin semesterresa.

-          Mat är en viktig del av semesterupplevelsen och att gå ut och äta är en lyx som många unnar sig under semestern. Att prova på lokala rätter är inte bara gott utan är också ett bra sätt att lära känna ett land och en kultur på, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Bland de mest populära rätterna återfinns grekisk tzatziki, spanska tapas och grillad färsk fisk, men även kötträtter, skaldjur och souvlaki tillhör favoriterna.

Matfavoriter på semesterresan (Tre svarsalternativ möjliga)

1. Grekisk tsatsiki (40 procent)
  2. Spanska tapas (39 procent)
  3. Grillad färsk fisk (38 procent)
  4. Kötträtter och souvlaki (29 procent)
  5. Skaldjur (24 procent)
  6. Pastarätter (16 procent)
  7. Turkisk kebab, meze och halloumi (13 procent)
  8. Sallader (8 procent)
  9. Pizza (6 procent)
  10. Vegetariska rätter (4 procent)

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7474 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor.  Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2012.

För ytterligare information, kontakta:
Barbro Holmberg, informatör Ving, barbro.holmberg@ving.se, tel 0709-513023