Zoover Scandinavia

Grekland har de vackraste öarna i Europa

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 08:55 CEST

Grekland har de vackraste öarna i Europa

Zeist, 6 september, 2010 – Grekland har de vackraste öarna i Europa. Detta enligt en undersökning som webbsajten Zoover Semesteromdömen gjort. Över 14 000 personer medverkade i undersökningen på Zoovers 17 internationella webbsidor.

De grekiska öarna vann stort

Det visade sig bli en lätt seger för Grekland. Inte mindre än 44 procent av semesterfirarna var överrens om att det sydeuropeiska landets öar imponerar mest. På andra plats kom Spanien med 17 procent av rösterna och strax därefter kom Kroatien på tredje plats med sina 16 procent.

Samos är Greklands mest uppskattade ö

Baserat på semesteromdömen på Zoovers webbsidor, så är det Samos som är den populäraste grekiska ön. Ön är känd för den autentiska känslan som kommer av dess fiskebyar och färgstarka hamnar. De inhemska öborna gör sitt bästa för att bevara sitt kulturarv. Därför finns det t ex strikta regler som kontrollerar byggen av höghus.

En av Zoovers besökare säger om Samos: Här hittar man vackra, vita stränder och pittoreska hamnar. De karaktäristiska böljande kullarna är beklädda med träd frodighet och grönska.

Ön har fått 8,6 poäng i genomsnitt från semesterfirare. Karpathos och Lesbos har också mer än 8 i medel.

Svalt intresse för de skandinaviska öarna

Skandinavien fick totalt 7 procent av rösterna. Inte pjåkigt alls. För trots att vi alla vet hur fantastiska våra öar kan vara i sommartid, är vi lika medvetna om att vädret inte alltid är på vår sida.

Portugal förvånar

Enligt undersökningen kommer de portugisiska öarna överraskande på sista plats med mindre än 3 procent av rösterna. De portugisiska ögrupperna så som Azorerna och Madeira är dock mycket populära semesterorter, och får genomsnittspoängen 7,8 och 7,9 enligt Zoovers internationella webbsidor.

För mer information, bilder och intervjuförfrågan, kontakta:

Christian Öhrn

e-post: c.ohrn.@zoover.com

telefon: +46 (0) 766443396

Om Zoover

Zoover är Europas största portal med semesteromdömen. Reseportalen ger besökarna ett oberoende och komplett verktyg för planering av resor med sina 1 158 320 Omdömen - 42 198 destinationer - 256 033 Logier - 15 581 sevärdheter

Zoover International är baserat i Utrecht, Nederländerna. Utöver kontor i Nederländerna, så är dotterbolag etablerade i Belgien, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Polen, Turkiet, Storbritannien och Danmark. Zoover Internationals mål är att vara bland de tre bästa resehemsidorna i varje land som företaget är verksamma inom.

Mer info finns också på www.zoover.se, www.zoover.dk, www.zoover.fi och www.zoover.no.

Om Zoover