Alerta Bokförlaget

Grekland och den folkliga europeiska samhörigheten

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2012 12:13 CEST

Greklandskrisen sätter fokus på hur EU-folk kan involveras att stödja Greklands folk genom att köpa deras varor och att turista i Grekland. Det kan göras på ett systematiskt sätt med stora kampanjer och ”buller och bång”, ackompanjerat av grekisk musik och kultur.

Grekerna ska känna att övriga EU-folk vill hjälpa till på ett personligare plan, – folk till folkhjälp–, där inte bara mottagarna kan bli glada av engagemanget, utan även givarna. Samtidigt kan en EU-känslan växa fram på en folklig nivå, inte för att stänga ute övriga världen, utan för att ett folkligare engagemang i EU är ett absolut nödvändigt perspektiv för att EU-tanken ska förbli hållbar. Det har inte EU-kommissionen lyckats med ännu, det är mycket kattrakande.

Den växande främlingfientligheten kan också stävjas genom att folk lär känna varandra. För detta EU-engagemang måste det finnas pengar avsatta. Varför inte använda även ”reklam-pengar” för att stödja Greklands folk även på ett annat sätt än att skapa budgetbalans, som för den grekiska befolkningen mest innebär svält och misär. En möjlighet vore att exempelvis satsa på turism från alla EU-länder på ett systematiskt sätt, tills grekerna blir självgående igen. Sedan kanske vi får göra samma sak med Spanien och Italien. Allt för att hålla samman EU och fredstanken.

Låt oss gå samman med personer som är insatta i vad som är möjligt och genomförbart och ”brainstorma” idéer. Låt oss få igång fantasin och genomföra kampanjer av olika slag. Kanske det t.o.m. går att permanent lägga Olympiaden i Aten? En sådan solidarisk insats kan motverka att grekerna/mottagarna känner sig illa behandlade trots stora bidrag från EU-länderna. Ett personligt engagemang kan även motverka att givarna känner irritation om man själv får sponsrade greklandsresor till exempel genom att låta företag marknadsföra sina produkter i samband med resor.

Lilian O. Montmar, författare

Bokförlaget Alerta ger ut romaner, historiska dokumentärer och håller dig informerad om kulturella händelser och andra spännande nyheter. Genom resor i USA och Europa vill vi förmedla tidens trender och berätta om kulturella upplevelser.

Medlem i NOFF, Nordiska oberoende förlags förening