Feministiskt Perspektiv

Greklands kvinnorörelse ger inte upp

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2015 10:28 CEST

Den ekonomiska krisen och påtvingade åtstramningsprogrammen i Grekland har drabbat den organiserade kampen mot sexualiserat våld. Men kvinnorörelsen i Grekland ger inte upp. När staten inte längre kan ge stöd till verksamheten, ställer kvinnorna upp själva. Feministiskt Perspektiv talade med kvinnorättsaktivisten och utbildaren Niki Roubani i Aten.

– Redan 2010 fanns det inte längre pengar för att behålla vårt skyddade hem för våldsutsatta kvinnor. Vi ansökte om stöd på flera ställen men fick avslag. Så jag belånade mitt eget hus för att kunna finansiera vårt skyddade boende. Vi räddade det ett år på det viset men sedan gick det inte längre, berättar Niki Roubani, ordförande för SOS-linjen och kvinnonätverket ENOW i Aten.

The European Network of Women (ENOW) i Grekland startades 1983. Då hade nätverket anställda och flera skyddande boenden. Niki Roubani berättar att den ickestatliga organisationen inte längre har råd att anställa professionell personal. Verksamheten med SOS-linjen för våldsutsatta kvinnor, sköter volontärerna från sina egna hem. Organisationen har kring 350 medlemmar som är spridda runt om i Grekland och ställer upp när det behövs.

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40