Gro Play

Gro och Max lär barn om miljö genom lek

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 11:49 CET

– Lek är inte bara det roligaste, men också det mest kraftfulla sättet att lära sig på. Vi är jätteglada att få samarbeta med Max, ett föredöme för hur man genom ett genuint engagemang kan förändra en organisations miljöpåverkan.  Genom att samarbeta med oss når engagemanget även utanför restaurangerna och bidrar till att föräldrar och barn tillsammans kan leka och lära sig ta ansvar för vår jord, säger Patricia Richter, vd och grundare Gro Play.

De miljöutbildande spelen behandlar grundläggande begrepp genom att olika miljörelaterade element och händelser som finns i barnens omgivning introduceras. Exempelvis vindsnurror, avfall och avgaser. Spelen, pusslen och målarböckerna berör ämnen som återvinning, och nedskräpning och lockar samtidigt till många skratt. Elins Räknememory är exempelvis inget vanligt memory utan innehåller ”föroreningskort” med ledsna karaktärer som ger minuspoäng.

– Genom Gro Play’s miljöutbildande spel vill vi underhålla och samtidigt öka medvetenheten om miljö hos våra gäster, stora som små. Att som företag ta ansvar för sin miljöpåverkan ser jag som en självklarhet, vi måste alla dra vårt strå till stacken för att på olika sätt skapa en mer hållbar framtid, säger Richard Bergfors, vd, Max Hamburgerrestauranger.

Max arbetar sedan 2008 med visionen att bli ett koldioxidneutralt företag. Åtgärderna görs på flera plan och handlar om att ge konsumenterna information om klimatpåverkan, att kompensera för de egna utsläppen och att ständigt leta efter förbättringsområden inom den egna verksamheten. Målsättningen med underhållningen som kommer med barnens måltid (Maxboxen) är att de ska vara pedagogiska, aktiverande och tillföra nytta. Spelen finns även i digital form genom apparna Gro Book och Gro Memo för iPhone, iPad och Android.

Tips till föräldrar för att skapa dialog om miljö:

·        Lek tillsammans med barnet. Ställ frågor kring illustrationerna och gör dem uppmärksamma på de små detaljerna

·        Till illustrationerna som föreställer utsläpp, miljöförstörelser och ledsna djur: fråga barnet varför de tror att djuren är ledsna, om de själva sett eller upplevt något liknande. Att koppla idéer till saker man själv upplevt och sett är ett effektivt sätt att lära.

·        Rita bilder av saker ni själva tror gör djur glada och ledsna.

Ett av följande alternativ följer med Maxboxen – barnens måltid på samtliga Max 93 restauranger mellan februari och mars 2013: Boris Memo & Lotto, Kurts 5 Pussel, Elins Räknememory, Skogs- och Stadspussel, Boris eller Elins Pyssel & Målarbok.

För mer info och pressbilder vänligen kontakta:

Max presskontakt Cecilia Lago Albright cecilia.lago-albright@max.se, 0707-431345
Gro Play, Kristian Lundquist kristian.lundquist@groplay.com, 0766-499355

GRO PLAY är ett svenskt företag som gör leksaker, spel och innehåll som lär om miljö och hållbarhet på ett enkelt och roligt sätt. GRO PLAY är med i inkubatorn REACH FOR CHANGE, och blev 2012 framröstad till vinnare av Living Green Award 2012. GRO PLAY startade 2010 och har hittills släppt tre pusselspel, två sällskapsspel och två appar för smartphones. www.groplay.com