Grön Ungdom

Grön Ungdoms språkrör reser till klimatmöte i Mexico

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 13:34 CET

På måndag öppnar FNs klimattoppmöte COP16 i Cancún, Mexico. Representanter från civilsamhället och politiska beslutsfattare från hela världen samlas för att under två veckor förhandla om lösningar på de globala klimatproblemen. Grön Ungdoms språkrör Jakop Dalunde reser dit som observatörsdelegat och vill se ett ambitiöst, rättvist och juridiskt bindande avtal.

- Trots förra årets fiasko i Köpenhamn så visar forskningen att klimatförändringarna accelererar snabbare än tidigare. Samtidigt går teknikutvecklingen framåt och viljan till livsstilsförändring ökar. Det som saknas är politiskt ledarskap och det vill jag bidra med, säger Jakop Dalunde.

Förhandlingarna om ett nytt klimatavtal är idag fastlåsta i ett skyttegravskrig mellan de rika länderna och utvecklingsländerna.

- För att bryta dödläget så måste Sverige och EU sluta skylla sitt ansvar ifrån sig och tar på sig den gröna ledartröjan. Det är dags att vi lanserar offensiva åtgärder för markanta utsläppsminskningar och ett kraftigt utökat bistånd till de länder som redan idag drabbas hårt av klimatförändringar. Då visar vi vägen för resten av världen, säger Jakop Dalunde.

Jakop Dalunde är språkrör för Grön Ungdom och deltog även på förra årets klimatmöte COP15 i Köpenhamn. Han kommer närvara under hela mötet och finnas tillgänglig för kommentarer.

För kontakt och mer information:

Livetwitter: www.twitter.com/jakopdalunde
Dagliga rapporter: www.jakopdalunde.se
Videoblogg: http://www.youtube.com/user/JakopDalunde
E-post: jakop@mp.se
Skype: jakop.dalunde
Facebook: http://www.facebook.com/jakop.dalunde

Grön Ungdom är Miljöpartiet de Grönas ungdomsförbund. Vi är den politiska kraft som går i spetsen för den gröna omställningen av Sverige och som aldrig någonsin viker oss när det gäller allas lika rätt.