Nära utveckling AB

Gröna företagare bjuder på lunchdisco på logen

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 16:38 CEST

Den 5 oktober kl 10-17 bjuder 73 halländska företagare in till en heldag med höstmarknad, föreläsningar och aktiviteter på Torna gård i Väröbacka.

Arrangör är utbildningen Grön affärsglädje som på uppdrag av Tillväxtverket har utbildat kvinnor med företag inom gröna näringar i affärsutveckling under de senaste två åren.

”Det blir en rolig dag för hela familjen. Kvinnorna som deltagit i utbildningen kommer att presentera sina företag genom varuförsäljning, uppvisningar, utställningar och prova-på-aktiviteter.” säger Ulrika Sandström, en av kursledarna.

”Vi har valt Torna gård för den speciella atmosfären som passar så bra för ändamålet. Det blir fikaservering och provsmakning, ponnyridning, hundbana och mycket mycket annat.” säger Helén Andersson.

Det är Helén Andersson och Ulrika Sandström från Varberg som har utbildat företagarna som kommer från västsverige, övervägande från Halland.

Föreläsare:

Kathinka Linde delar med sig av radiojournalistens bästa knep

Helén Anderssons föreläsning heter ”Med skit under naglarna och högklackade skor”

Ulla-Lisa Thordén föreläser om hur man prissätter sina varor och tjänster.

Dessutom kommer musikterapeut Birgitta Abrahamsson hålla en workshop med röstcoachning som avslutas med lunchdisco på logen.

Kontakt:
Helén Andersson, 0340-342 34,0708-301391, helen@helenandersson.se

Ulrika Sandström, Nära utveckling, 070-617 2817, ulrika@nara.se

Hemsida: www.gronaffarsgladje.se

Länkar:

Facebookgrupp:  http://www.facebook.com/groups/287216464665883/
Film: https://www.youtube.com/watch?v=gZ5dWU4W2kc

Tillväxtverkets information om Främja kvinnors företagande: http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/insatserfortillvaxt/flerochvaxandeforetag/framjakvinnorsforetagande/meromprogrammet.4.74f57d0f1283a4f88ff80007466.html

Mer om utbildningen:

Grön affärsglädje är en utbildning med föreläsningar, rådgivning och coaching för kvinnor som äger skog eller driver företag inom gröna näringar i Halland och Västsverige.  Under drygt två år har 73 halländska kvinnor med företagsidéer deltagit och utvecklat sina företagsidéer genom att bland annat lära sig mer om hur man marknadsför och säljer sina produkter eller tjänster. Speciellt fokus har legat på internet och sociala medier.

”Utbildningen är till för att kvinnor ska ta mer plats inom skogsnäringen och övriga gröna näringar. Kvinnors innovationer och affärsidéer behövs för att öka den svenska konkurrenskraften och behålla arbetstillfällena i Sverige. Liksom inom andra affärsområden går utvecklingen bäst när både kvinnor och män finns i verksamheterna.” säger Helén Andersson.

”Det har varit fem härliga gäng som deltagit, med olika verksamheter och erfarenheter vilket har lett till dynamik och kunskapsutbyte deltagare emellan.  Det har varit mycket skratt och roliga övningar precis som vi planerade. Affärsutveckling blir roligare när vi fokuserar på kreativitet, möjligheter, samarbeten, stöd och uppmuntran.” säger Ulrika Sandström.

Fakta om Grön Affärsglädje:

Målgrupp: Kvinnor som är ensamföretagare eller med företag med upp till tio anställda inom gröna näringar. Till gröna näringar räknas: skogsnäring, livsmedelsförädling, landsbygdsturism, grön omsorg, utbildning, trädgård, jordbruksnäring. I insatserna ingår föreläsningar, gruppworkshops, personliga utvecklingssamtal, personligt stöd inom internet och sociala medier, praktiska övningar och hemuppgifter. Genom upplägget ska deltagarna gå igenom tre steg:

1. Lyfta fram ”tyst kunskap” – inse styrkor och resurser
  2. Paketera den här kunskapen till hållbara affärsidéer, eller förstärka existerande affärsidéer.
  3. Kommunicera affärsidéerna effektivt – via press, internet, sociala medier, nätverk mm.

Vi lyfter fram företag och människors bästa sidor genom coaching, marknadskommunikation och digitala verktyg för välmående. www.nara.se