Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Gröna Kilarnas Dag – för vikten av det gröna

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 10:33 CEST

Söndagen den 18 maj anordnas Gröna Kilarnas Dag runt om i Stockholms län. Det är trettonde året i rad som kilarna uppmärksammas genom utflykter och aktiviteter i de gröna kilarna, arrangerade av miljö- och friluftsorganisationer i länet.

- Gröna Kilarnas Dag instiftades för 13 år sedan för att manifestera vikten av kilarna. Ämnet är aktuellare än någonsin nu när Stockholm växer så att det knakar. Politikerna börjar förstå att kilarna måste skyddas och att kommunerna måste ta hänsyn till dem i sina översiktsplaner, säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Storstockholms gröna kilar är den stjärnformiga struktur av naturområden som sträcker sig från förorternas ytterkanter ända in till Stockholms centrala delar. De gröna kilarna ger Stockholmarna en fantastisk tillgång på natur på nära håll vilket är oerhört attraktivt. Men denna grönska är ingen självklarhet. Exploateringstrycket i storstaden är stort och nyexploateringar naggar bit för bit de gröna kilarna i kanten. Därför blir det allt viktigare att ha en dag som Gröna Kilarnas Dag då invånarna i länet inbjuds att uppleva och manifestera den natur som är så viktig att bevara och utveckla på ett hållbart sätt.

Programmet finns att ladda ner på stockholms-lan.naturskyddsforeningen.se

Kontakt för mer information:

Mårten Wallberg, Ordförande
Mobil 0733-746 714
marten.wallberg@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 26 kretsar med drygt 56 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.