Miljöpartiet de gröna

GRÖNA SATSNINGAR PÅ JOBB, EKONOMISKT UTSATTA, TRAFIK OCH MILJÖ

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 16:29 CEST

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna 2006-03-29

Miljöpartiet de Gröna föreslår i vårbudgeten satsningar på jobb, ekonomisk utsatta grupper och inom trafik och miljö. Detta presenterade i dag språkrören Maria Wetterstrand och Peter Eriksson på en pressträff.

- I vårbudgeten vill vi vika 300 miljoner till en småföretagssatsning. Den ska gå till kvinnors företagande, företagande i socialt utsatta områden och forskning och utveckling i småföretag. Vi föreslår också en miljard på gröna jobb och landsbygds- och miljöutveckling, säger Maria Wetterstrand.

- Vi gör också en särskild satsning för ekonomiskt utsatta grupper i samhället. För dem som bara har garantipension vill vi höja den med 1 200 kronor om året. Var femte student lever under fattigdomsgränsen, vi föreslår därför att studiebidraget höjs med 1 000 kronor i månaden. För hemlösa har det visat sig att de insatser som fungerar bäst är personliga ombud, så vi vill utveckla den modellen till att erbjudas alla hemlösa, säger Peter Eriksson.

- Inom området trafik och miljö vill vi minska förseningarna i tågtrafiken genom ökat anslag till Banverket för underhåll. Vi vill satsa på buss och tågtrafik över länsgränserna samt modernisera den regionala tågtrafiken, alltså köpa fler och nya vagnar, säger Maria Wetterstrand.

OBS: Mer siffror och detaljer kring olika områden finns på www.mp.se

FÖR VIDARE INFORMATION:

Kontakt: Maria Wetterstrand, 073-701 45 45
Peter Eriksson, 070-52 48 776
Mattias Bengtsson, 0736-27 53 83

Samtliga pressmeddelanden samt övrig information om Miljöpartiet och vår politik hittar du på vår hemsida http://www.mp.se

Adress: Miljöpartiet de Gröna, Riksdagen, 100 12 Stockholm
E-post: info@mp.se