Q-App AB

Grönare IT med moln-tjänster

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 12:07 CET

Idag drar gamla servrar enormt mycket energi, bara genom att byta till ny hårdvara så kan strömförbrukningen sänkas betydligt. Då framtidens IT byggs upp genom moln-tjänster så skapas möjligheter att verkligen kunna prata om Grön-IT.

Försök att hitta tekniska lösningar för att dra ner på elförbrukning och den värme som servrar genererar har pågått i flera år. Nu har det kommit ut lösningar för de företag som använder sig av många servrar.
Q-App är ett företag som levererar moln-tjänster baserat på Citrix, där användarna får tillgång till alla sina program, mail och dokument vart de än befinner sig. Användarupplevelsen skiljer sig inte något från hur de arbetade tidigare men programmen körs inte längre på deras lokala datorer utan på kraftfulla servrar långt ifrån användaren. Idag kan de koppla upp sig via en PC, Mac eller t.ex Iphone så länge de har en internetuppkoppling.

Det Q-App har gjort är att nyttja teknologin för att under lågförbrukningstimmar, dvs. utanför kontorstid, stänga ner delar av IT-miljön. När användare börjar logga in på servrarna och servrarnas kapacitet börjar ta slut så vet systemen om att den ska boota upp resterande fysiska maskiner och starta flera virtuella servrar för att hantera kapacitetkraven.

-Det känns mycket bra att ha fått den här teknologin på plats. Ur en kortsiktig ekonomisk aspekt så finns det inte så mycket att hämta då elen ingår i hyran för hallen men om fler leverantörer väljer dessa lösningar så kommer det i sin tur bidra till andra typer av avtal. Den viktigaste aspekten är att vi sparar energi, och det känns bra, berättar Francesco Misisca, en av grundarna till Q-App.

För de företag som följer en grönare företagsstil så kan outsourcing vara ett steg i den riktningen ifall de väljer rätt företag. Det krävs nämligen stort antal servrar för att kunna göra detta då vissa systemkritiska servrar alltid måste vara igång

Q-App startades under senare delen av 2008 och ingår i ett IT-konsultföretag som funnits sedan 2005. Största fokus är att erbjuda moln-tjänster till små och medelstora företag och att få de att sänka sina kostnader samt bli mer effektiva genom den ökade mobiliteten som Q-Apps lösningar möjliggör. Enkelhet, säkerhet och flexibilitet är tre ledord som följer Q-App genom alla affärer.