Ordfront

Grönköpings veckoblad byter färg inför valet

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 08:53 CEST

Grönköpings veckoblad har inte förändrats sedan starten 1902. För att
fortsätta vara en tidning i tiden har därför Ordfront som äger tidningen valt att radikalt förändra tidningens politiska inriktning.

- Tidningen har haft en alldeles för borgerlig och konservativ framtoning. I en tid då den borgerliga dominansen i media är bedövande är det viktigt att vänstern utnyttjar alla tidningar dom äger. Grönköping kommer därför få en tydligare vänsterinriktning. Det säger Stefan Carlén som är styrelseordförande i Ordfront.

En konsekvens av detta är att Grönköping byter namn till Rödköping. Ny
chefredaktör blir Göran Greider som ska borga för att tidningens nya
politiska profil förverkligas. Ägarna hyser också förhoppningen att Greiders namn ska locka en yngre radikal generation av läsare till tidningen.

Själva regimskiftet kommer att manifesteras genom en revolution i Grönköping. Det sker genom att hr förre förrädaren Hildor Peterzohn iscensätter en stadskupp. Grönköpings starke man stadsrådet Joel Eriksson sätts i husarrest. Hr förre förrädaren Peterzhon tar själv över de nya ledarsidorna i Rödköpings veckoblad. Andra prominenta Grönköpingsbor kommer att sättas i omskolningsläger för att bli modernare och lära sig tala på ett sätt som vanligt folk begriper.

- Det här har vänstern i Sverige väntat på, säger Göran Greider. Jag ser fram mot det nya jobbet och vem vet, det kanske blir den positiva impuls som sätter igång den vänstervåg som sedan leder ända fram till valseger i höst.

Frågor i detta ärende:

Stefan Carlén