Box Whisky

Grönt whiskydestilleri ger nya jobb i Ådalen

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 15:08 CEST

Arbetet med förverkligandet av ett maltwhiskydestilleri i Ådalen har intensifierats. Idag öppnar en nyemission i Ådalen Destilleri AB som ska säkerställa finansieringen av destilleribygget vid Box i Kramfors kommun.

Det är lokalerna för Box Kraftverk som bolaget Ådalen Destilleri AB planerar att konvertera till ett hantverksmässigt maltwhiskydestilleri.

- Vi har upphandlat delar av utrustningen och kommer att påbörja byggnationerna under hösten. Bygget omfattar cirka tio helårsarbeten, säger styrelseordförande Thomas Larsson. Vi beräknar starta produktionen våren 2010 och kommer vid full drift att sysselsätta tre till fyra personer i destilleriet. Sedan kommer besöksverksamheten förstås att tillföra ett flertal arbetstillfällen.

Destilleriet byggs med hög grad av miljö- och energitänkande och planer finns även på en framtida biogasanläggning som kan göra destilleriet näst intill självförsörjande på energi. Initialt rör det sig om en investering av cirka tjugoen miljoner.

En besöksverksamhet kommer att byggas upp i anslutning till destilleriet. Där ska besökare få insikt i whiskyproduktionen och områdets kulturarv samt få upplevelser av såväl konst som whisky.

- Ådalen är ett välkänt varumärke med sitt vredgat vackra landskap och sin omvälvande historia. Vi ser samarbete med andra som ett sätt att utveckla upplevelsenäringen och där erbjuda ett spännande destillat av whisky, kulturarv och konst, säger Thomas Larsson.

Sedan starten 2007 har bolaget arbetat med import av utvald skotsk maltwhisky. Huvudfokus har dock alltid varit att sätta igång en egen maltwhiskyproduktion i Ådalen och nu tar man ytterligare ett kliv mot detta mål.

Thomas Larsson, +46 70 552 78 28
Styrelseordförande.