Grontmij

Grontmij har gjort två tunga chefsrekryteringar

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 11:17 CEST

Med två tunga chefsrekryteringar har Grontmij Sverige nu ett fulltaligt chefsteam och är redo att ta nästa steg i sin förändringsresa.  VD Leif Bertilsson är nöjd och ser fram emot samarbetet med divisionschef Ann-Christine Svärd och vice divisionschef Karin Törnblom

- Nu har vi fått alla ledare på plats som ska fortsätta att driva den förändring vi startade för flera år sedan. Den att först förändra oss själva och därefter förändra branschen, säger Leif Bertilsson.

Ann-Christine Svärd, som är ny chef för divisionerna Samhällsbyggnad och Projektledning, har 30 års branscherfarenhet bakom sig. Bland annat har hon varit chef för Banverket Projektering och vd för Fastighetsägarna.

Karin Törnblom är ny vice divisionschef för Energi och Elkraft. Hon kommer närmast från Fortum Värme, där hon ingick i ledningsgruppen.

Grontmij har satsat mycket på att bygga en gemensam företagskultur och främja ett arbetssätt där enheter och olika kompetensområden samverkar för kundens bästa. Det finns flera exempel på hur det nya arbetssättet gynnar projekten kvalitetsmässigt, tidsmässigt och kostnadsmässigt. Det återstår fortfarande mycket arbete och att ha rätt chefer på rätt platser ger nytt bränsle till förändringen.

- Det finns massor att göra för att förändra branschen till det bättre och Grontmij har goda förutsättningar att leda den förändringen, säger Ann-Christine Svärd.

- Vi har en bra mix av erfarna, seniora och juniora medarbetare vilket är ganska ovanligt i den här typen av företag. Det vanliga är ju att det är många unga och äldre men med ett stort hål i mitten. Och jag märkte direkt den positiva attityden bland medarbetarna, det är en vänlig atomsfär på Grontmij, säger hon.

Karin Törnblom har många år i energibranschen bakom sig och räknar med att kunna bidra till att göra Grontmij till en välkänd aktör inom detta område. Hennes ansvarsområde på Grontmij är att utveckla energi- och elkraftsaffären i Stockholm, Mälardalen och Norrland.

- Grontmij är relativt okänt i energibranschen utanför södra Sverige och det ska vi ändra på. Bland annat genom att rekrytera erfarna konsulter och visa att vi är en partner som kan erbjuda spetskompetens inom flera områden, till exempel inom byggsidan av ett anläggningsprojekt, säger Karin Törnblom.

Ann-Christine Svärd tillträdde den 23 augusti och Karin Törnblom den 1 september Med två tunga chefsrekryteringar har Grontmij Sverige nu ett fulltaligt chefsteam och är redo att ta nästa steg i sin förändringsresa.

Grontmij är tekniska konsulter inom energi, samhällsbyggnad, husbyggnad, projektledning, arkitektur och miljö. Med omkring 11 000 medarbetare på närmare 300 kontor i Europa och ytterligare 50 kontor världen över, är Grontmij Europas fjärde största teknikkonsultbolag. Grontmij i Sverige är rikstäckande med ca 800 konsulter på ett 25-tal orter.