Groupon

Groupon och Konsumentverket presenterar branschöverenskommelse av kampanjer på webben

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2013 13:03 CEST

Groupon och Konsumentverket har tagit fram en branschöverenskommelse för marknadsföring av kampanjer på webben. Överenskommelsen syftar till att öka transparensen och förse konsumenten med korrekt och tydlig information.

Branschöverenskommelsen ska vara vägledande för alla företag som säljer rabatterade erbjudanden på internet. Utöver att komplettera gällande rätt och god marknadsföringssed är överenskommelsen till för att förtydliga marknadsföringen ytterligare till slutkunden.

-  Vi tycker att det viktigt att det finns tydliga riktlinjer för alla företag som marknadsför webbaserade kampanjer och det är bra att vi fått möjlighet att ta fram en överenskommelse som vi alla kan stå bakom, säger Rickard Strömgren, VD på Groupon.

Sedan ett par månader tillbaka har Groupon utvecklat sina interna kvalitetsprocesser inför nya, och befintliga, samarbeten. Implementeringar som gjorts sedan en tid tillbaka är bland annat prisverifiering som visar hur pris och rabatt är beräknat samt säkerställande av lagersaldo och leveranstid vid försäljning av produkter. Vid paketresor används paketreselagen som grund till utformande av annonsen och vid försäljning av livsmedel och hälsoprodukter används endast godkända hälsopåståenden samt information som kan styrkas av forskning.

På Konsumentverkets hemsida finns branschöverenskommelsen att läsa i sin helhet.

________________

Om Groupon
Groupon (www.groupon.se) (NASDAQ: GRPN) är en global ledare inom eCommerce som gör det enkelt för människor runt om i världen att upptäcka nya företag till oslagbara priser. Groupon förnyar det traditionella sättet som småföretagare marknadsför sig på. Genom en rad nya uppsättningar av tjänster och verktyg vid sidan om dealkampanjen, erbjuder Groupon en heltäckande lösning för företag med målsättning att fylla ledig kapacitet, öka kundbasen och effektivisera verksamheten. Med Groupons storlek och globala relationer kan kunder erbjudas det bästa att se, äta, göra och köpa i 48 olika länder världen över.

För att prenumerera på Groupons nyhetsbrev, besök www.groupon.se.
För att lära dig mer om våra vad vi kan göra för ditt företag, besök works.groupon.se