VH assistans

VH assistans Veronica Hedenmark får stipendium av Kungen

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 11:16 CEST

Veronica Hedemark från Falun står i centrum när H. M. Konungen idag för tredje året delar ut stipendier till unga ledare som gjort något utöver det vanliga och utmärkt sig genom sitt goda, värdebaserade ledarskap.

Totalt är det tre stipendiater som får ta emot 250.000 kronor vardera från Kungen under ett seminarium för 200 toppledare på Kungliga slottet. Pengarna ska användas till fortsatt utveckling i gott ledarskap.

Stiftelsen Ungt Ledarskap är scoutrörelsens 60-årspresent till Kungen. Stiftelsen lyfter fram det goda ledarskap som utövas av många unga ledare. Stipendiet delas ut till tre unga ledare inom näringsliv, offentlig sektor och ideell sektor som tagit ett ansvar utöver det vanliga och varit goda förebilder.

Veronica Hedenmark, 31, är grundare och ägare av företaget VH assistans. Hennes strävan är att personer med funktionshinder ska ses som en tillgång. Själv är hon ett utmärkt exempel på att ett sådant tankesätt är värdefullt. Som entreprenör har hon skapat ett företag där hennes värdebaserade ledarskap lyser igenom.

Vid frågan om vad utmärkelsen betyder för henne, svarar Veronica Hedenmark

- Den betyder oerhört mycket för mig, men också för hela vår organisation, och alla fantastiska medarbetare som varje dag arbetar för att göra det omöjliga möjligt. Det är viktigt och betydelsefullt att frågan om personlig assistans och funktionshindrade personers rättigheter lyfts fram, särskilt i ett forum som detta. Det ger frågan en helt annan dignitet, och mig som ung ledare större möjlighet att påverka och utvecklas. Jag älskar mitt jobb, det är en dröm att få använda den erfarenhet som min livssituation gett mig, till att hjälpa och förstå andra personer, att våga möta rädslan och vända den till en styrka istället.

Vad ska du göra med pengarna?

- Jag vill inspirera barn och ungdomar att kunna vara delaktiga i själva livet, att få en bra start och känna sig inkluderade i samhällslivet redan från början. Det är viktigt för mig att vara en förebild för andra, som jag själv saknade som ung. Därför så skulle jag vilja lära mig mer om vilka faktorer som ligger till grund för att det finns så få ledare med funktionshinder i näringslivet, inom idrottsrörelsen och i den offentliga verksamheten. Många projekt finns för att få in unga kvinnor i näringslivet och politiken, men varför har vi så få projekt för att få in personer med funktionshinder på ledande befattningar? Jag skulle vilja vara med och lyfta frågan ytterligare en nivå, att bidra till ett verkligt mångfaldstänkande. Jag skulle vilja kunna förmedla till en bredare allmänhet, att avsaknaden av personer med funktionshinder i det offentliga rummet inte beror på individernas funktionshinder, utan på samhällets ovilja att släppa in just dessa personer.

Företaget föddes hemma vid Veronica Hedenmarks köksbord i Falun. Från att först ha anställt sina egna assistenter har företaget idag över 500 anställda assistenter över hela landet. Det som är unikt med personlig assistans är att man följer personen med funktionshinder där han eller hon befinner sig, det vill säga på jobbet, i hemmet, på sjukhuset eller på semesterresan. Verksamheten bedrivs dygnet runt, året runt. Det skapar speciella förutsättningar för ledarskapet i företaget.

- Jag bestämde mig tidigt för att driva mitt företag både med tanke och omtanke. Vi vänder oss till människor med normala behov som kräver en särskild insats för att kunna leva sitt liv som om de inte haft ett funktionshinder, säger Veronica Hedenmark. Många av våra kunder ser VH Assistans mer som en familj än ett företag.

Nyligen startade hon en ny verksamhetsgren i sitt företag som riktar sig just till barn.

- Jag tycker det är dags att slå ett slag för barnperspektivet, säger hon. Vi vill stärka deras självkänsla genom att erbjuda aktiviteter som lägerskolor och skidskolor där barnen får göra något på egen hand och komma hem med nya viktiga erfarenheter och nyvunnet självförtroende, berättar Veronica. Att få uppleva känslan av frihet är för mig en mänsklig rättighet.

- Varje dag vaknar jag med ett bevis på min förmåga som entreprenör, och varje dag får jag ägna mig åt det intressanta och roliga ledarskapet. Samtidigt som jag skapar något för mig själv, skapar jag något åt andra. Jag kan med mitt företag hjälpa till där hjälpen verkligen behövs, avslutar Veronica.

Didrik Viklund, kommunikationsavdelningen VH assistans

didrik@vhassistans.se