Serendipity Ixora AB

Grundaren till Stanford Center for Innovation and Communication ansluter till Serendipity Innovations Advisory Board

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 17:07 CEST

David Nordfors är VD och grundare av Stanford Center for Innovation and Communication. Han är Senior Research Scholar vid Stanford University och har myntat begrepp som "Innovation Journalism", "Attention Work" och "Innovation Communication Systems". David har varit pionjär för erkännandet av journalistik och kommunikation som viktiga delar av innovationsekonomin. Han är verksam inom World Economic Forum och har varit medlem av WEFs Globala Råd för Framtidens Media och Journalistik. David rör sig mycket på den internationella arenan och är bl.a. gästprofessor i Mexiko, Tyskland och Israel, samt rådgivare till Israeliska vetenskapsakademin. Han har tidigare varit särskild rådgivare till generaldirektören på VINNOVA, det svenska verket för innovationssystem.

David Nordfors har en Ph.D. i molekylär kvantfysik från Uppsala universitet, dit han rekryterades som doktorand av professor Kai Siegbahn (Nobelpristagare i fysik 1982). Han var post-doc-forskare i teoretisk kemi vid universitetet i Heidelberg genom ett stipendium från Naturvetenskapliga Forskningsrådet NFR.

- Vi är väldigt glada att ha David ombord som Senior Advisor och tror att hans kompetens och idéer kring sammanlänkning av innovationsprocesser och kommunikation kommer att ha en viktig roll i den framtida utvecklingen av vår verksamhet, säger Saeid Esmaeilzadeh VD på Serendipity Innovations.

- Serendipity Innovations är Sveriges hetaste företagsgrupp för nya innovationsföretag. Riktiga innovationskulturer får ett och ett att bli tre när olikheter möts - det kan handla om mötet mellan ingenjörer med vetenskapare, affärsmänniskor och politiker, alla med olika åsikter om vad som är viktigt. Eller mötet mellan människor från olika delar av världen, med olika bakgrund och erfarenheter - det är sådana möten som skapat högkulturer genom historien. Serendipitys grundare, Saeid Esmaeilzadeh och Ashkan Pouya, har lyckats med konststycket att bygga en mångkulturell innovationskultur som skapar ekonomisk vinst genom att vara riktigt nyskapande. Jag är entusiastisk över att bli en del av Serendipity och att få bidra med ytterligare nya perspektiv till smältdegeln, säger David Nordfors.

Serendipity Innovations arbetar med att bygga forskningsintensiva bolag i samarbete med världsledande forskare och drivna entreprenörer. Sedan starten 2005 har Serendipity Innovations byggt och drivit över 10 bolag som idag är verksamma inom områden som miljöteknik, bioteknik, medicinteknik och förnyelsebara energiformer.

För mer information:
Saeid Esmaeilzadeh, VD Serendipity Innovations AB, + 46(0)7071870 61