Guardio Safety AB

Guardio och Prevex i samarbete

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2019 10:10 CEST

Guardio Safety AB och Prevex AB offentliggör idag sitt nya samarbete i samband med att Prevex beslutat om att ta in den världsunika skyddshjälmen Guardio ARMET i sitt sortiment.

Guardio ARMET, världens första skyddshjälm med MIPS patenterade skydd som reducerar riskerna för hjärnskador i samband med rotationsenergi som uppstår vid sneda islag mot huvudet, offentliggjordes i mitten av maj under ett pressevent arrangerat av MIPS AB och Guardio Safety AB.

- Vi är jätteglad över det här samarbetet med Prevex då vi delar likvärdiga värderingar och vill hjälpas åt att erbjuda marknaden säkra PPE-produkter och ligga i framkant när det gäller innovativa och säkra produkterbjudanden, säger Robert Lindberg marknad- och försäljningschef på Guardio. En viktig del av vår strategi är att växa långsiktigt och samarbeta med partners som delar vår vision.

Hjälmarna kommer att finnas på lager hos Prevex from mitten av juli månad, som vänder sig främst mot talanger och proffs inom Bygg, VVS och Industrivaruhandeln.

MIPS bygger på mer än 20 års forskning av KTH forskare och neurokirurger där man tagit fram ett lågfriktionsskikt som möjliggör en relativrörelse mellan hjälmen och huvudet och på så sätt minskar den skadliga rotationsrörelsen i hjärnan, som kan leda till allvarliga skador eller i värsta fall döden.

- Det känns jättekul att vi kan vara bland de första som erbjuder marknaden Guardios nya innovativa lösning, som ökar skyddet och säkerheten på våra arbetsplatser. Vi ser ett stort intresse för den här typen av innovativa produkter och vi har stora förhoppningar kring vårt samarbete med Guardio, säger Henrik Granath, vd för Prevex AB.

Martin Johansson, Martin.Johansson@prevex.se - försäljningschef Prevex AB

Robert Lindberg, robert@guardio.se – Försäljning- och marknadschef Guardio Safety AB

Nawar Toma, toma@guardisoafety.com – VD Guardio Safety AB

Guardio erbjuder personskyddsprodukter speciellt framtagna för bygg-, industri- och entreprenadbranschen av högsta kvalitet i kombination med en förstklassig och snabb service. Tillsammans med våra fabriker har vi mer än 15 års erfarenhet av produktion och utveckling av trådlösa hörlurar som ligger i framkant inom sitt segment. Våra produkter har tagits fram i ett mycket tätt samarbete med en rad nordiska bygg- och industriarbetare för att säkerställa att vår produkt når upp till de högt ställda krav som ställs på skyddsutrustning samt våra kunders förväntningar sett till användarbarhet och innovation.