Remark Erika Braun

Gudrun Sjödén på plats för att ta emot priset Årets Yrkeskvinna 2012

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 14:53 CEST

Business and Professional Women, BPW Sweden har sedan 1981 utsett Årets Yrkeskvinna.                              – I år föll valet i på Gudrun Sjödén, som har drivit sitt företag inom konfektionsbranschensedan 1970-talet, berättar Solveig Staffas, ordförande för BPW Sweden.

Tar emot priset personligen                                                                                                                              Gudrun Sjödén kommer personligen att ta emot priset lördagen den 13 oktober i Göteborg kl 15.00 Örgryte Hotell, då BWP Sweden träffas i samband BPW Göteborgs firande av sitt 75-års jubileum.

Motiveringen är:

Hon utses för sitt entreprenörskap och sin företagargärning, samt för att ha infört

”ett OK i modevärlden för uppfattningen att man inte måste vara trådsmal för att

klä sig piffigt och trevligt med roliga detaljer”. Gudrun Sjöden har alltid betonat

att vi alla är OK oavsett om vi är stora eller små, smala eller XXL.

Kriterierna för nomineringen är en kvinna:

• i yrkesaktiv ålder som har gjort en insats av betydelse

• som har påverkat utvecklingen inom sitt yrkesområde

• som är en förebild och föredöme för andra kvinnor

• som inte huvudsakligen har någon politisk eller facklig verksamhet

• och sist men inte minst som är utåtriktad, samhällsorienterad och aktiv.

Tidigare vinnare                                                                                                                                                          HHK Kronprinsessan Victoria fick priset 2010 för sin ambition, energi och målmedvetenhet att som
Kronprinsessa utföra sitt uppdrag som företrädare för Sverige. Andra kvinnor som fått priset de senaste fyra åren är Margareta van den Bosch chefsdesigner och trendguru på H&M, Barbro Jönsson, Alexandra Charles och Ing-Britt Ahlenius.

Fakta                                                                                                                                                                  BPW Sweden är ett förbund som består av 13 BPW-klubbar runt om i Sverige och med drygt 500 medlemmar. BPW Sweden är knutet till BPW Europa och BPW International. BPW International finns                i över 90 länder runt om i världen. Det gör oss till världens största organisation för kvinnor inom yrkeslivet.BPW hette tidigare YKR, Yrkeskvinnors Riksförbund

För mer information: Ordförande Solveig Staffas 0708-448511,
www.bpw.se  www.bpw-europe.org och www.bpw-international.org.