Bustamante Promotions

Guld från öknen och silver från havet

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 12:00 CEST

Bustamante Promotions importerar exklusiva gourmetvaror som efterfrågas i svenska kök.

”Vi började med olivolja från Oro del Desierto eftersom vi har en nära kontakt med producenten och dessutom är olivolja ett fundament i den hälsosamma Medelhavskosten”, berättar Asif Bokhari de Bustamante som tillsammans med sina döttrar driver Bustamante Promotions. ”Detta är en viktig del av vår filosofi; vi vill ha nära kontakt med producenter som garanterar en kompromisslös kvalité som vi med gott samvete sedan förmedlar till våra kunder”.

Oro del Desierto (Öknens guld) odlas av Rafael Alonso på hans gård vid öknen i Tabernas i södra Spanien. Det handlar om organisk odling på en familjeägd gård som är helt självförsörjande vad gäller energi. Allt görs med uppmärksamhet på minsta detalj för att kunna producera KRAV-märkta olivoljor av högsta kvalité. Det odlas fyra olika olivsorter och varje olivsort skördas och pressas var för sig för att få fram det som kallas monovarietalolivoljor som, precis som olika vindruvor, har distinkta smaker och karaktärer. Monovarietalproduktion utförs i regel av producenter som satsar på smak och kvalitet istället för volym.

Asif berättar hur det gick till vid starten för två år sedan. ”När vi började, ville vi få bevis på att det som Oro del Desierto producerade var olivoljor av högsta kvalité och valde därför att jobba med proffs. Eftersom oljorna dessutom är KRAV-märkta, vände vi oss först till en av Sveriges mest kända profiler och pionjär inom organisk mat; Björn Stenbeck på Salt & Brygga (Årets Ekokrog 2010). Vi fick omedelbart acceptans och Salt & Brygga blev vår första restaurangkund!”

Björn Stenbeck säger:  ” Oro del Desiertos ekologiskt olivolja smälter samman det som Salt & Brygga står för - mat från Skånska myllan med smak från Medelhavet.”

”Ett MVG från Björn innebar att vi hade en högklassig organisktodlad gourmetolivolja och då vi fick flera rekommendationer av honom, fortsatte vi att testa Oro del Desiertos kvalité och karaktär på flera av restaurangvärldens kravställare och kontaktade Anders Vendel på Vendel Restauranger.”

”För oss är det viktigt att kunna berätta för gästerna var våra ingredienser och råvaror kommer ifrån och hur dessa är producerade”, säger Anders Vendel . ”Att råvarorna ska vara av absolut högsta kvalité är det inget snack om och dessutom ska de vara producerade på ett miljösmart sätt.”

”Alla Oro del Desiertos olivoljor har exceptionellt fina och rena smaker och är helt felfria”, fortsätter Anders, ”men det är deras Coupage som jag tycker har en smak med mycket bra balans. Vi har nu haft Oro del Desierto i två år och de har levererat en jämn och hög kvalité, vilket enligt min erfarenhet inte är lätt”.

Efter en lyckad start har Bustamante Promotions fortsatt att jobba på högsta nivån inom gourmetrestauranger och kundlistan är nu imponerande med flera starka referenser: Staffanstorps Gästis, Årstiderna, Ängavallen, Bloom in the Park, Bastard, Gastro, Mrs. Brown, Operagrillen, SMAK, Belle Epoque Duxiana-Dannegården, Järavallen och Häckeberga Slott är några kända restauranger som tillsammans med matexperter som Tareq Taylor, Peter Skogström, Katja Palmdahl och Jan Boris-Möller har valt Oro del Desiertos KRAV-märkta olivoljor. För att komplettera utbudet har Bustamante Promotions nyligen börjat importera andra gourmetprodukter som de mycket exklusiva CANTABRICVM sardeller som fiskas i de kalla Kantabriska havet i norra Spanien samt Sotaronis prisbelönad reserv sherryvinäger som har lagrats i 12 respektive 25 år på ekfat.

”Alla fina restauranger och butiker är ännu inte våra kunder, men alla våra kunder är fina restauranger och gourmetbutiker” säger Asif med glimten i ögat. ”Våra kunder efterfrågar nu flera produkter som saknas eller inte lever upp till deras förväntningar och vi kommer självklart att göra vårt yttersta för att tillfredställa deras behov,… men enbart när vi hittar de varor som är unika och håller en i särklass högsta kvalité”.

Några kunders citat om Oro del Desierto!

Björn Stenbeck, Salt & Brygga (Årets Ekokrog 2010)

”Oro del Desiertos ekologisk olivolja sammanhåller det som Salt & Brygga står för - mat från Skånska myllan med smak från Medelhavet”.

Anders Vendel, Vendel Restauranger (STURE, Vendel i Kåseberga, Vendel Organic Bakery)

”Alla Oro del Desiertos olivoljor har exceptionellt fina och rena smaker och är helt felfria, men det är deras Coupage jag tycker särskilt bra om då producenten har lyckat skapa en smak med mycket bra balans”.

Wilhelm & Marie Pieplow, Årstiderna

”Oro del Desierto är en högklassig olivolja i snygg förpackning, men favoriten är dock den mjälla milda CANTABRICVM-sardellen”

Rolf-Axel Nordström, Ängavallen (Årets Ekokrog 2008)

”Vi handlar enbart ekologiska produkter som har högsta kvalité och smakar bättre. Det unika med Oro del Desierto är att samma gård kan producera flera olika olivoljor av exceptionell kvalité – vi använder Oro del Desiertos Arbequina till sallader och Coupage vid bord med bröd”.

Mikael Börjesson, Staffanstorps Gästis

”Oro del Desiertos olivolja (Hojiblanca) är den godaste olivolja jag någonsin har smakat och deras kapris är fantastiska! Våra gäster märker definitivt av skillnaden och berättar det för oss”.

Igi Vidal & Titti Qvarnström (Årets Rising Star 2010), Bloom in the Park

“It’s a labor of love, respect and compassion for the earth's fragility, lots of hard work and a passion for the indigenous little olive that makes olive oil from Oro del Desierto the very best in its class!”

Andreas Dahlberg, Bastard

”Vi älskar Oro del Desiertos Picual, den är skitgod!”

Per Dahlberg/Kalle Bengtsson, Gastro

”Vi använder inget annat än absolut högsta kvalité och har valt Oro del Desiertos olivolja till våra restauranger”.

August Lill, Belle Epoque

Fel olivolja kan ställa till det med beska och bittra smaker som sticker ut. Vi använder Oro del Desiertos Arbequina för att den har behagliga rena och fina smaker och en naturlig pepprighet som fungerar bra varje gång.

Jörgen Lloyd, Mrs. Brown

”Oro del Desiertos olivolja är en ekologisk produkt med genomgående kvalité och en distinkt personlighet – jag upplever bara rena och fina smaker”.

Bustamante Promotions är ett familjeföretag som etablerades hösten 2008 i Bjärred.

Kontakt: Asif Bokhari de Bustamante +46 (0)700-921971 info@bustamante.se

An impeccable work, well made, which outlives the tests of time, can only be achieved using the best ingredients and great patience.
Its price is a mere consequence, not an end. Maximum quality is a vocation, not a trend.
Rafael Alonso Aguilera (Oro del Desierto)