Nobelmuseet AB

Guldjakten – elever tillverkar nya sorters nanopartiklar

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2012 14:04 CEST

Vad är forskning? Hur forskar man? Är det verkligen kul att forska? 20 högstadieklasser från hela Sverige kommer att delta i ett riktigt forskningsprojekt inom ramen för Nobelmuseets Forskarhjälpen. Årets projekt heter Guldjakten och rör sig i gränslandet mellan kemi och fysik och handlar om nanopartiklar och nanoteknik.

- Syftet med Forskarhjälpen och Guldjakten är att få unga intresserade av forskning. Vi är mitt uppe i en tid av förändring, som många gånger medför förbättringar, men det innebär också att vi står inför en rad utmaningar. Vad behövs för att vi alla ska kunna leva på ett bra sätt i vår värld? För att vi skall kunna hitta nya lösningar behövs människor som är kreativa, uthålliga och som älskar att lösa problem! säger Nobelmuseets forskningschef Katarina Nordqvist. Vi behöver dem som vågar tänka tankar ingen tidigare tänkt, går dit ingen tidigare gått, enträget söker vidare där andra har gett upp, och med fast beslutsamhet står fast vid sin övertygelse. Dessa människor är vår framtids hjältar - Forskarna!

Guldjakten är ett samarbete mellan Nobelmuseet och Maria Strømme som är professor i nanoteknologi och forskaren Johan Forsgren vid Ångströmslaboratoriet på Uppsala universitet.

Projektet kommer att innebära att eleverna ska försöka tillverka egna nanopartiklar genom att blanda en guldklorid, ett guldhaltigt salt med en detergent, ett rengöringsmedel.

- Det finns en liten chans att eleverna skulle kunna framställa nya guldnanopartiklar som inte beskrivits förut, vilket kan leda till nya användningsområden för partiklarna eller förbättrade egenskaper i de tillämpningar som redan finns, säger professor Maria Strømme.

Nanopartiklar har många spännande egenskaper som gör att de just nu utvecklas i en mängd olika applikationer, allt från att bota cancer, skapa antibakteriella och självrengörande ytor till att kunna tillverka nya typer av lysdioder.

Elever från 20 högstadieklasser från Göteborg i söder till Östersund i norr ska följa i Nobelpristagarnas fotspår och ta upp jakten på nya nanopartiklar. Den 4 maj hålls startskottet för Forskarhjälpens andra projekt Guldjakten på Nobelmuseet i Stockholm. Projektet stöds av Stiftelsen för strategisk forskning.

Nanoteknik har koppling till ett flertal Nobelpris i både fysik och kemi, bland annat kan nämnas Nobelpriset i kemi år 1996 som gick till professor Robert F Curl Jr, professor Sir Harold W. Croto, och professor Richard E. Smalley för upptäckten av fullerener – nanopartiklar av grundämnet kol i form av små ”fotbollar”. Nobelpriset i fysik 2010 gick till André Geim och Konstantin Novosolov för experiment med det tvådimensionella materialet grafen, bestående av grundämnet kol.

Vill du veta mer om Forskarhjälpen? Du är välkommen att träffa Nobelmuseet forskningschef och projektledare Katarina Nordqvist samt professor Maria Strømme från Uppsala universitet och lärare från de deltagande skolorna fredagen den 4 maj kl 12.30 på Nobelmuseet.

Anmäl ditt till deltagande genom att skicka ett mejl eller ring till Nobelmuseets forskningschef Katarina Nordqvist, e-post: katarina.nordqvist@nobelmuseum.se, tel 070-671 1832.

På Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.

I Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i gamla Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.