Sundance Wines AB

Guldkorn från Sydafrika - två exklusiva vita viner från Cape Point Vineyards

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2013 10:30 CEST

Det är inte ofta som vi får se dessa viner i Sverige, men nu släpps lyckligtvis två av Sydafrikas absolut bästa vita viner, Cape Point Vineyards Chardonnay och Isliedh, på Systembolaget den andra september i begränsad upplaga.

Den sydafrikanske vinmakaren Duncan Savage har under många år arbetat med att skapa några av de absolut bästa vita vinerna från Sydafrika hos Cape Point Vineyards. Vineriet ligger precis som namnet antyder i Cape Point på väg ner mot Godahoppsudden och har den sydligaste belägna vingården i regionen.

Duncan är en traditionalist när det kommer till att skapa sina viner och tillbringar mycket tid i vingårdarna för att se över odlingarna, då det är där han anser att hemligheten ligger. "Eleganta viner med bra struktur och intensitet är vad jag är ute efter här på Cape Point Vineyards", säger Duncan och fortsätter, "och jag är lyckligt lottad som får spela en central roll i att forma denna egendom till vad vi tror kommer att bli en av de bästa".

Och de har kommit en bra bit på vägen. 2008 blev de valda till "Winery of the Year" i den ansedda John Platter Wine Guide och vinerna får varje år toppbetyg och utmärkelser i ansedda publikationer som Wine Spectator, Decanter samt i internationella vintävligar.

Cape Point Vineyards Chardonnay är ett smakrikt och komplext vin gjort till 100% på Chardonnay. Druvorna plockades för hand under tidiga morgontimmar, skördeuttaget var ca 5 ton/hektar. Druvklasarna pressades hela för att tillåta en vis oxidativ hantering och musten fíck sedan stabiliera i åtta timmar. Jäsningen skedde sedan spontant vid 18-22 grader i 225 liters franska ekfat, varav en tredjedel var nya. Efter jäsningen fick vinet ligga kvar och lagras i samma ekfat i ytterliggare tio månader.

Cape Point Vineyards Isliedh är ett elegant vin med stor komplexitet gjort på 75% Sauvignon Blanc och 25% Semillion. Druvorna plockades för hand under tidiga morgontimmar, men här var skördeuttaget bara ca 3 ton/hektar. Druvklasarna pressades hela utan någon skalkontakt och musten fíck sedan stabiliera i åtta timmar. Jäsningen skedde sedan spontant vid 18-20 grader. 95% av vinet jästes i 225 liters franska ekfat, varav hälften var nya och resterande 5% jästes på amforor gjorda av lera. Efter jäsningen fick vinet ligga kvar i sin jästfällningoch lagras i samma ekfat och amforor i ytterliggare tio månader.

Bägge viner är mycket unika i sitt slag och tillverkas i mycket små upplagor. Vi har i Sverige fått en liten tilldelning av respektive vin med 600 flaskor av Chardonnay och 360 flaskor av Isliedh.

Bägge vinerna bör serveras tillsammans med mat och till Chardonnay så rekommenderar vi en något fetare fisk som t ex lax, öring eller makrill antingen grillad eller bakad i ugnen, gärna med gräddstuvade kantareller, eller till ett krämigt potatismos smaksatt med parmesan. Till Isliedh som har en något stramare karaktär rekommenderar vi gärna grillad hummer eller havskräftor med ett vitlökssmör, men vinet är smakrikt nog för att också kunna avnjutas tillsammans med en lättare kycklingrätt med en örtsås.

Cape Point Vineyards ägs av Sybrand van der Spuy. Företaget har två egendomar, som tillsammans omfattar 33 hektar med en tydlig fokus på vita viner. 24 hektar är planterade med gröna druvsorter, och nio hektar med blå druvsorter.

Fakta om Cape Point Vineyards Chardonnay 2012 (600 flaskor)

• Smakprofil: Ett smakrikt och komplext vin med tydliga toner av citrus, aprikos, honung och brynt smör. Vinet har en tydlig mineralitet och en välintegrerad men markerad fatkaraktär med en lång och välbalaserad eftersmak.

• Druvor: 100% Chardonnay

• Alkoholhalt: 14%

• Systembolaget art nr 94012

• Pris 169 kr, 75 cl

• Lanseringsdatum 2013-09-02

Fakta om Cape Point Vineyards Isliedh 2012 (360 flaskor)

• Smakprofil: Ett elegant och komplext vin med tydliga toner av lime, grapefrukt, passionsfrukt och gula päron. Vinet är fruktigt och något aromatiskt och har en välintegrerad fatkaraktär som bidrar till att ge en viss nötig karaktär.

• Druvor: 75% Sauvignon Blanc, 25% Semillion

• Alkoholhalt: 14%

• Systembolaget art nr 90227

• Pris 219 kr, 75 cl

• Lanseringsdatum 2013-09-02

______________________________________________________________

Sundance Wines är ett ungt, innovativt företag som importerar, säljer och marknadsför vin. Målsättningen är att Sundance Wines skall bli en ledande leverantör till Systembolaget genom att alltid leverera högkvalitativa drycker till rätt pris.

Företaget är ett dotterbolag inom Domaine Wines Nordic-koncernen som idag bedriver importverksamhet i Norden genom bolagen Domaine Wines Sverige och Domaine Wines Finland.