Islandsresor AB

Guldkusten - populäraste ridsemestern

Pressmeddelande   •  Maj 08, 2003 09:47 CEST

Guldkusten är en av Islandsresors populäraste ridsemestrar. Den bjuder på omväxlande ridning i en rikt varierad natur och tar besökaren till flertalet av södra Islands sevärdheter. Dolda, ännu för många okända vägar, leder vidare till Marardalur, hästarnas dal, som ligger gömd bakom märkliga klippformationer. Via mjuka grässtigar når man den alltid lika vackra sjön Thingvallavatn. Här besöks den urgamla tingsplatsen, som en gång formades av stelnande lava. Färden går vidare till de sprutande varma källorna vid Geysir och man gör en utflykt till det mäktiga vattenfallet Gullfoss. Därefter går ritten uppåt höglandet med utsikt över glaciären Langjökull.

Efter en ritt över vidsträckta lavafält kommer man till Thjórsá - Islands längsta flod. Här besöks bl.a. Thjófafoss, tjuvarnas fors. Via slingrande stigar genom den låga täta björkskogen går färden till Heklas fot. Hekla är den aktiva vulkan, som har beskrivits som jordens nedgång till helvetet. Turen följer vulkanens fot och avslutas slutligen vid gården Fellsmúli.

Läs mer på http://www.islandsresor.se/02/sommar/island/hastpkt2.asp?resa=gkorn