Nigabs pressrum

Guldmedalj till La Petit Chapelle - från topp-producenten Domaines Paul Jaboulet

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2012 16:17 CET

Vinmagasinet Världens Viner har provat och korat bästa syrah-vinerna som finns att tillgå på den svenska marknaden. I klassen Frankrike - Topp vann Hermitage La Petit Chapelle 2009.

Smakprofil
Djupt skiktad, med plommon, mörka bär, gummi, ek, kryddor och mineral. Fyllig, rik och välbyggd med komplexa aromer och lång stadig avslutning, var provningspanelens omdöme.

Hermitage La Petit Chapelle 2009
Syrah-druvorna till detta vin har planterats i mineralrika och varierande jordar med mycket skiftande terroir (Les Bessards, Les Greffieux, Le Méal och Les Rocoules). Vinstockarna har en snittålder på mellan 40 till 60 år. De gamla stockarna i kombination med det låga skördeuttaget på 15-25hl/ha ger La Petit Chapelle dess komplexitet. Druvorna skördas för hand i de branta vingårdssluttningarna. Vinet vinifieras på traditionellt sätt, varje vingårdsläge för sig. Den slutliga blandningen sker år från år mycket selekterat från de olika vingårdslägena för att nå bästa resultat.  Vinet lagras därefter 15-18 månader på fransk ek. La Petit Chapelle är La Chapelles andravin.

Hermitage La Petit Chapelle 2009
Producent: Domaines Paul Jaboulet Aîné
Art nr: 91217
Pris: 529 kronor
Tillfälligt sortiment

För mer info kontakta
Heléne Hjort
PR-Wine
helene@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.