Riksförbundet Unga Musikanter

Guldmedalj till Landslaget i blåsmusik I VM

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2017 08:28 CEST

Svenska landslaget i blåsmusik rönte nya framgångar på World Music Contest i Nederländerna. För första gången deltog Landslaget i division 1 och kammade hem 88,67 poäng av 100 möjliga. De unga musikanterna i landslaget är 14-27 år och möter på VM orkestrar i alla åldrar. Dirigent var norska Helge Haukås från Griegakademiet i Bergen.

World Music Contest i Nederländerna hålls vart fjärde år. Tävlingen pågår under hela juli och varje orkester får spela en kort konsert med tre låtar, som bedöms av en jury. Under lördagen deltog, förutom landslaget, orkestrar från Hong Kong, Tyskland och Italien. Svenska landslaget har hittills tävlat i division 2, men det här året tog man steget till division 1. Att gå till division 1 och dessutom slå sitt poängrekord är ett styrkebesked som väcker hopp för det framtida svenska blåsmusiklivet.

-Vi är så stolta över dem. De här ungdomarna sätter det internationellt sett magra svenska blåsmusiklivet på kartan i Europa och världen, säger Johan Tjäder, förbundssekreterare i Riksförbundet Unga Musikanter, som står bakom Landslaget. -Fler borde få chansen att få internationell erfarenhet. Ett sätt för oss är att engagera dirigenter från utlandet, som Helge Haukås från Norge.

Med de nya framgångarna i bagaget hoppas Johan Tjäder på bättre stöttning. -På lång sikt vill vi förstås upp i blåsmusikens finrum: konsertdivisionen, där den verkliga eliten tävlar. Men för det krävs det mångdubbelt mer resurser, berättar han. - Orkestrar i andra länder kan förbereda sig i månader, och vi har bara råd med två veckor varje år på sommaren. Grunden är förstås en bra kulturskola. Utan bredd är det svårt att få en spets, förklarar Johan.

World Music Contest har hållits i Kerkrade, Nederländerna sedan 1951, och är ett öppet mästerskap, vilket innebär att ingen bara landslag får delta. Alla orkestrar med amatörstatus får delta. Sverige är också med och utvecklat ett Europamästerskap för blåsorkestrar men har hittills aldrig deltagit på EM.

Landslaget i blåsmusik består av

Flöjt

Harpa

Caroline Breman, Stockholm

RUM för Sveriges framtida musikanter

Riksförbundet Unga Musikanter är landets tredje största ungdomsförbund med ca 500 medlemsföreningar i hela landet.

RUM skapar förutsättningar för unga musikanter och alla andra musik- och kulturskoleelever att fortsätta utveckla sitt intresse och sin förmåga.

Det gör vi med en bred kursverksamhet över hela landet, med vår egen festival, MusikRUM Västerås, och genom att ge stöd åt våra medlemsföreningars egen verksamhet.

Vi samverkar även med flera länsmusikorganisationer i landet samt med många kulturskolor. Vi skapar också opinion för den musikaliska återväxten efter år av nedskärningar i musikskolorna på många håll.