Mobile Future

Guldmobilen för unik skärmteknik

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 22:15 CET

Neonode visade upp sin första mobiltelefon för åtta år sedan med ambitionen att revolutionera mobiltelefonmarknaden. Sedan dess har bolaget haft en minst sagt skakig resa. Nu har bolaget utvecklat en skärmteknik, zForce, som använd i Sonys e-boksläsare “Reader Touch Edition” som Mobilgalans jury har uppmärksammat och ikväll tilldelat en Guldmobil för årets ”innovativa teknik”.

Guldmobilen har också delats ut till Bonnier Mag+ för Årets innovativa design, samt till Idevio som Årets företag för tjänsten.

Juryns motivering för valet av Neonode: Ibland behöver tiden komma ikapp en god idé. Utan att skymma det som är väsentligt låter pristagarens teknik användaren navigera rätt och lätt med en unik lösning på ett gammalt problem.

Juryns motivering för valet av Bonnier Mag+: För ett fantastiskt designprojekt som tar digital tidningsläsning till en ny nivå, genom att göra den digitala plattformen till en möjlighet i stället för ett hinde.

Juryns motivering för valet Idevio: För att med sin smarta kartapp Locago, med enkelhet och nyttig lokal information, skapat en av de populäraste apparna på Ovi Store, med över 20.000 nedladdningar om dagen runtom i världen.

Mobilgalans egen expertjury består av kända namn i branschen såsom Linus Brohult chefredaktör Mobil, Östen Mäkitalo mobilbranschens nestor och professor Kungliga Tekniska Högskolan, Jonas Ryberg redaktör Metro Teknik, Tomas Bennich Kista Mobile Showcase och grundare Swedish Mobile Association, Kristina Höök professor Stockholms universitet, forskningschef på Mobile Life, Marianne Treschow, f.d. Generaldirektör Post- och Telestyrelsen, samt Johan Larsson, redaktör Mobil Business.

För mer information, vänligen kontakta: Linus Brohult, chefredaktör Mobil, 0701-852114, linus.brohult@mobil.se

Mobilbranschens egen Oscar – GULDMOBILEN - delas årligen ut till företag verksamma inom den svenska mobilbranschen. I kväll, under Mobilgalan i Kista Science Tower, belönas företag, produkter och tjänster i 22 kategorier.

_____________________________________________________________________________

För övriga mediefrågor kontakta:

Kontakta: Mia Jorpes, PR ansvarig SUBITO.

Mia.jorpes@subito.nu 070-722 43 13

Mer information hittar du på www.mobilefuture.se

Mobile Future arrangeras av Mobil och Mobil:Business som ägs av Mediaprovider Scandinavia AB som är ett expansivt mediebolag med fokus på internet publishing. Bolaget har en stark och oberoende ställning inom områdena telekom/IT, hemelektronik, foto, film och underhållning med ledande internettjänster inom respektive område. Bolaget bedriver verksamhet i Sverige och Danmark och via samarbetspartner i Norge och dess aktie handlas på First North. För mer information om oss och våra produkter, besök www.mediaprovider.se