Panasonic Nordic AB

Guldregn över Panasonic

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2007 16:34 CEST

EISA Award

Journalister och oberoende experter från 50 europeiska tekniktidningar har utnämnt Panasonic till vinnare i kategorierna för bästa HD-ready plasman, bästa videokameran, bästa dvd-recorden och bästa kompaktkameran 2007-2008. Dessa fyra guldmedaljer kommer att delas ut av European Imaging and Sound Association (EISA) den 1 september på IFA-mässan i Berlin.

EISA är världens största och mest prestigefyllda organisation för tekniktidningar och utdelar årligen pris till de bästa elektronikprodukterna i olika kategorier. Organisationen bildades 1982 och består idag av 50 tidningar i 20 olika Europeiska länder.

– EISA-Awards är lite som konsumentelektronikbranschens Oscars-gala så givetvis betyder det jättemycket att vinna fyra tunga kategorier. Nu är det ju inte bara vi som hävdar att Panasonic befinner sig i teknikutvecklingens absoluta framkant utan även Europas mest inflytelserika journalister, säger Mikael Färjsjö, marknadschef på Panasonic Norden.

• Panasonics Viera-modeller TH-42PV70/PX70 vinner priset för årets bästa HD-ready-plasma 2007-2008. EISA-juryns motivering lyder: ”För filmälskare ger plasmaskärmen fortfarande den mest biolika upplevelsen och Panasonic TH-42PV70 är bästa beviset för detta. En prisvärd tv som ger en i det närmsta perfekt bild”.

• Panasonic HDC-SD1 vinner priset för årets videokamera 2007-2008. Kameran som lagrar på ett litet SD-kort föll EISA-juryn i smaken som menade att det är: ”En av världens minsta och mest pålitliga och lätthanterliga HD-kamera som ger lika bra bild som ljud”.

• Juryn för dvd-recorders utsåg Panasonics DMR-EX87 till 2007-2008 bästa spelare. Juryn säger att: ”Det enda du behöver under din tv är en EX87a då du får dvd-spelare, hårddisk och digitalbox i en och samma multibox”.

• I april blev Panasonics kompaktkamera DMC-TZ3 utsett till den bästa digitalkameran med superzoom av Technical Image Press Association (TIPA) – en oberoende förening för bild- och fotoredaktörer på tidskrifter runtom i Europa. Nu kammar samma kamera även hem priset för årets bästa kompaktkamera av EISA. Juryns motivering lyder: ”En perfekt resekamera som får plats i fickan trots att den har 28 mm vidvinkel, superzoom och bildstabilisator”.

Läs mer om EISA på: http://www.eisa-awards.org

För mer information
Mikael Färjsjö, marknadschef Panasonic Norden, tfn: 08-680 26 00. e-post: mikael.farjsjo@eu.panasonic.com

Om Panasonic
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 miljarder SEK och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris. Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Det nordiska bolaget omsätter över 2,2 miljarder SEK per år och har mer än 110 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.