FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Guldsmedsstrejk i Iran fortsätter och utvidgas till andra städer

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 16:05 CEST

Juvelerare i Irans fem största städer har gått ut i en omfattande strejk i protest mot regimens planer på att införa skattehöjningar.

Protesterna, som började förra veckan i vissa delar av landet, fortsatte in på onsdag , 29 september, trots svåra påfrestningar som följer av regimen och dess agenter. Järnhandlare i Teheran, Shad -Abad Bazaar och Ahan -makan, Shour -Abad Qom , och i Tabriz kommundelar och stadens centrum anslöt sig också till strejken.

Enligt rapporter från statliga nyhetsbyråer förekom strejkaktionerna främst i stor städerna Teheran, Mashhad, Shiraz, Tabriz och Ardebil.

I Teheran försattes regimens repressiva organ i höjd beredskap när strejkande samlades vid Teherans bazaar och framför Sabzeh Meydan marknaden.

I staden Mashhad, i den nordöstra delen av Iran, har guldsmederna enligt uppgifter meddelat att de inte bara protesterar mot skattehöjningarna utan även mot brist på anställningstrygghet samt mot att förundersökning av mordet på en av deras medarbetare ännu inte har inletts.

Juvelerare i den sydliga staden Shiraz började sin strejk på torsdag som pågick ännu in på söndagen. Deltagarna berättade att de inte tänker avsluta sina protester och kommer att fortsätta sin strejk.

På lördagen gick även handlarna i Tabrizs bazaarer ut i strejk. Samtidigt meddelade man att protesterna fortsätter tilldess att regimen helt överger sina planer på skattehöjningar. Enligt erhållna rapporter är Amir Kabir, Mohammadi, Amir och Qataran basarerna helt stängd. För övrigt har en av Ardebils viktigaste och äldsta smycken marknader varit i strejk sedan onsdag.

Strejken på guldsmeder i Bazaar fortsatte i Teheran och andra städer på tisdag , 28 september, trots svåra påfrestningar som följer av regimen och dess agenter. Järnhandlare i Teheran, Shad -Abad Bazaar och Ahan -makan, Shour -Abad Qom , och i Tabriz kommundelar och stadens centrum anslöt sig också till strejken.

Statliga nyhetsbyråer tvingades rapportera från dessa omfattande strejkaktioner men klagade över att ”vissa juvelerare” har stängt sina butiker i protest mot verkställande av ”lagen”.

Internetsidan Tabnak, som drivs av tidigare befälhavare för revolutionsgardet, Mohsen Rezai, skrev att ”några juvelerare vägrar följa lagen och upprepar de händelser som utspelade sig för två år sedan.”

www.fffi.se

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN, FFFI, är en nätverk av Iranska föreningar i Sverige som samlats kring frågan om en demokratisk förändring i Iran.