Utrikespolitiska föreningen

Guldspadenpristagare föreläser om de svenska journalisterna och Lundin Petroleum

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 11:44 CET

Torsdagen den tionde november gästar Kerstin Lundell, journalist och författare, Utrikespolitiska föreningen i Uppsala. Föredraget Blodiga affärer i Etiopien: om artikel 19, de svenska journalisterna och Lundin Petroleum? kommer ta upp vad som händer i Etiopien och hon kommer även svara på frågor.

Föredraget hålls i Hörsal 4 i Ekonomikum, Kyrkogårdsgatan 10 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen innan för gratis inträde och mer information.

Uppmärksamheten har varit stor kring journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson, som den 1a juli 2011 greps av etiopiska soldater i Ogadenprovinsen. Schibbye och Persson skulle skildra ett stängt område i Etiopien, detta på grund av rykten om övergrepp mot befolkningen. De båda sitter nu fängslade och åtalats för terroristbrott. De riskerar fängelsestraff på upp till 40 år.

Fallet har även fått det att storma kring utrikesminister Carl Bildt, som tidigare suttit i styrelsen för Lundin Petroleum som är aktiva i Etiopien. Kerstin Lundell, journalist och Guldspadenpristagare för sin bok “Affärer i blod och olja” om Lundin Petroleum i Afrika, kommer till UF Uppsala torsdagen den 10e november för att räta ut några av de frågetecken som hopats kring fallet.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se