nora systems

”Gummi när det är som bäst”

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 12:05 CET

Ett samtal i Weinheim med gummiexperterna Dieter Rischer och Dirk Oswald om noraplan lona

Weinheim, november 2016 – Vid produktionen av den nya gummibeläggningen noraplan lona använder nora systems sig av en innovativ tillverkningsmetod som öppnar helt nya designmöjligheter för gummigolvbeläggningar. Dirk Oswald, produktchef på företaget och Dieter Rischer på forsknings- och utvecklingsavdelningen samtalar om marknadskraven och de tekniska aspekterna.

Vad var anledningen till att noraplan lona utvecklades?

Dirk Oswald: Genom regelbundna marknadsanalyser, i studiegrupper och under samtal som vi för med våra kunder har vi fastställt att beslutsfattare generellt önskar ett så stort utbud som möjligt att välja mellan. Tack vare vårt omfattande sortiment av enfärgade beläggningar, strukturerade beläggningar och granulatbeläggningarna har vi väldigt mycket att erbjuda i vårt produktsortiment. Våra kunder kräver ändå fler designer som passar vårt unika gummimaterial och som har en autentisk utformning. För att leva upp till det anspråket har vi utvecklat en, inom gummiområdet, helt ny teknologi som nu är klar för serietillverkning. Den möjliggör för oss att integrera olika grafiska designer i våra golv. För första gången har vi använt denna teknik i vår nya produktlinje noraplan lona som kommer att presenteras för alla kunder på nästa BAU-mässa i München. Vi har skapat en gummigolvbeläggning som tack vare kombinationen av olika grund- och designfärger kan åstadkomma varierande effekter i rummet och därmed passa inom en mängd användningsområden. Vårt mål är att successivt utveckla och erbjuda fler designvarianter. Om kunden så önskar, kan även individuella designer beställas, men då i en viss minimimängd. Därmed har vi tack vare den nya teknologin en större frihetsgrad än tidigare, utan att för den skull lämna vår filosofi att producera en högkvalitativ gummigolvbeläggning som inte kräver ett något extra ytskikt.

Vilka var utmaningarna med den nya teknologin?

Dieter Rischer: Eftersom våra golvbeläggningar i regel förblir använda i många år i ett objekt, har vi letat efter en möjlighet som integrerar den valdadesignen i golvet på ett sådant sätt, att den utgör en fast beståndsdel av beläggningen och därmed är permanent hållbar. Det har vi nu lyckats med. Precis som alla andra nora-beläggningar har även noraplan lona en extremt tät yta, vilket medför att den är ytterst robust och lättskött. Eftersom noraplan lona består helt och hållet av gummi, utmärker det sig även tack vare materialets alla andra beprövade egenskaper, såsom bra ergonomi och fantastisk akustikdämpning. Dessutom är gummigolvbeläggningen både hälso- och miljövänligt.

Kan du säga något om noraplan lonas färgspektrum?

Dirk Oswald: noraplan lona finns i 24 grundfärger. Färgkollektionen orienterar sig efter kraven på de internationella marknaderna. Det finns något för varje region och för varje kulturellt sammanhang. Kollektionen har vi tagit fram i internationella arkitekt- och expertstudiegrupper. Exempelvis i Dubai uppskattades en av våra ”retrofärger”, en turkos ton med en guldfärgsliknande design väldigt mycket. Amerikanska arkitekter föredrog generellt de kraftigare färgtonerna, medan smaken i Tyskland och på de andra europeiska marknaderna snarare går i riktning mot de enkla och svagare kontrastfärgerna. Här kommer säkerligen de neutrala färgtonerna att efterfrågas mycket.

Inom vilka användningsområden ser du den största potentialen hos noraplan lona?

Dirk Oswald: notaplan lona ger ett väldigt lugnt och harmoniskt intryck på stora ytor. Därmed passar beläggningen perfekt för olika användningsområden inom hälso- och utbildningssektorn samt i offentliga byggnader. noraplan lona är tillräckligt neutral för att skapa en behaglig miljö, men samtidigt också tillräckligt ”spännande” för att sätta målinriktade, inredningsarkitektoniska accenter.

nora systems utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa elastiska golvbeläggningar och skokomponenter som saluförs under märket nora®. Företaget med huvudsäte i Weinheim i Tyskland etablerades 2007 ur Freudenberg Bausysteme KG och är ett världsledande företag som i många år präglat utvecklingen av gummigolv.

Över 65 år har nora® golvbeläggningar uppfyllt de unika krav som ställs på installationer i fastigheter runt om i världen. Våra golvsystem är både ergonomiska, ljudabsorberande, smuts- och halktåliga och lämpar sig därför väldigt väl för alla de utmaningar du dagligen möter i din arbetsmiljö. Eftersom nora® golvbeläggningar är så slitstarka kan du vara säker på att installationen håller sig snygg i flera decennier framöver. Skapa en inomhusmiljö som är komfortablare, säkrare och tystare för varje steg. Våra golvsystem är gjorda för din värld.