LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Gunilla Carlsson öppnar Stockholm-30: Ungas roll i hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 10:04 CET

Lördagen den 24 mars träffas unga ledare, beslutsfattare och opinionsbildare på Stockholm-30: Ungas roll i hållbar utveckling. Biståndsminister Gunilla Carlsson (M) inleder årets konferens med att tala om regeringens prioriteringar inför toppmötet Rio+20.

"Under 2012 står hållbar utveckling i centrum i Sverige och internationellt. Vi vill visa vilken viktig del ungdomsorganisationer spelar i arbetet för en hållbarare värld, och hur avgörande det är att den unga generationen har en tydlig röst på vårens toppmöten, Stockholm+40 och Rio+20", säger Felix König, ordförande för LSU.

Stockholm-30 samlar ungdomar engagerade i ungdomsorganisationer för seminarier och workshops om social hållbarhet, grön ekonomi och ungdomsorganisationers arbete för en hållbar utveckling. Syftet är att stärka ungdomsorganisationers röst inför konferensen Stockholm+40, som Gunilla Carlsson beskrivit som ett viktigt mål på vägen mot det avgörande toppmötet Rio+20 i juni.

Praktisk information
Stockholm-30 arrangeras lördagen den 24 mars klockan 10.00 - 18.30 i PwC:s lokaler, på Torsgatan 21 i centrala Stockholm. Hela programmet hittar du på www.lsu.se/Stockholm-30. Journalister är välkomna att delta. Kontakta i så fall projektledare Olle Svahn. Gunilla Carlsson talar klockan 10.00 - 11.00.

Olle Svahn
Projektledare, LSU
olle.svahn@lsu.se
0734 - 60 56 75

Felix König
Ordförande, LSU
felix.konig@lsu.se
0734 - 60 56 62

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 73 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.