Gunilla Kinn – In medias res

Gunilla Kinn fick stipendiet ur Olle Stenholms minnesfond

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 17:19 CEST

Juryns motivering:

"2008 års stipendium ur Olle Stenholms minnesfond går till Gunilla Kinn, frilans i New York. Hon får stipendiet som en uppmuntran för sin blogg som både tar upp angelägna publicistiska ämnen men som också riktar blicken mot det egna arbetet som journalist".

Bakgrundsinformation om priset till bloggvärlden

SvD 16 februari

Medievärlden 17 februari

TT Spektra 17 februari

Pristagare, Olle Stenholms minnesfond

2007 Peter Melin, Sydsvenskan

2008 Bloggvärlden (stipendiat: Gunilla Kinn)

Bakgrundsinformation om Gunilla Kinn

Gunilla Kinn har sedan 2000 arbetat som frilansjournalist med New York som bas, och är bosatt i Harlem på Manhattan.

2000–2002 studerade hon internationella relationer på Columbia-universitets tvååriga Mastersutbildning, med inriktning på mänskliga rättigheter och internationellt företagande.

I USA har hon bevakat såväl tre presidentval som den 11 september 2001, Katrinakatastrofen 2005, en rad toppmöten på FN, samt sport- och kulturevenemang.

Sedan hon började frilansa 1995 – efter flera års studier vid JMK, KTH och Stockholms universitet – har hon gjort reportageresor i en lång rad länder, som USA, Kina, Brasilien, Indien, Haiti och Grönland. Hon har även varit bosatt korta perioder i Padua (Italien), Peking (Kina), Jakarta (Indonesien), Sana’a (Jemen) och Oaxaca (Mexiko) för reportage/språkstudier.

Hon är sedan 2003 nyhetsbyrån TT:s stringer i New York, frilansar för ett stort antal svenska dagstidningar, fackförbundstidningar, fackpress och magasin som Gourmet, Res, Neo och Vi, och har även jobbat på redaktionerna för bland annat Sveriges Radio och Newsweek International.

I år har Gunilla Kinn varit publicerad i bland annat Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Göteborgsposten, Expressen, Amnesty Press och Medievärlden, med reportage, artiklar, debattinlägg och fotografier.

– Det är en stor ära att få figurera i samma sammanhang som Olle Stenholm och Sydsvenskans Peter Melin, säger Gunilla Kinn.

– I vintras tänkte jag en hel del på Olle Stenholm, mest för att hans röst hade varit så välgörande i Gömda-debatten. Jag gillar verkligen hans devis till reportrar: "Sök sanningen! Var rättvis! Visa medkänsla!".

– Jag betraktar mig som något av en "old school"-journalist med erfarenhet från "riktiga medier" – som Jan Guillou skulle säga – och har stor förkärlek för intervjuer och klassiskt fotarbete på fältet. Samtidigt bejakar jag förstås Internets fördelar. Därför är det kul att som stipendiat få vara länken mellan Olle Stenholms publicistiska värld och det dynamiska nätet.

Trots att priset gick till bloggvärlden, och trots att Gunilla Kinn bloggat så gott som dagligen i över fyra år, föredrar hon att enbart kalla sig “journalist”.

– Jag kallar mig inte själv "bloggare”. För mig är ett bloggandet ett journalistiskt verktyg av många. Men det är roligt och viktigt att som bloggande journalist vara en del av bloggvärlden, med dess debatter, diskussioner, konversationer, faktakoll och diverse bävningar. Det var häftigt att kunna sitta i New York och delta i den svenska FRA-debatten i fjol, säger hon.

– Mitt bloggbidrag är att berätta om bakgrunden till mina egna stories och allehanda publicistiska överväganden, att skriva mediekritiska inlägg – samt att ge läsarna insyn i livet som frilansjournalist.

Gunilla Kinn, New York

Kontakt: • gunilla@kinn.se