Stockholms Stadsteater AB

Gunilla Röör, Bodil Malmsten och Gertrude Stein

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 13:48 CEST

Hon var radikal och normbrytande. Nu flyttar Gertrude Stein – en av Paris största kulturpersonligheter – in på Stockholms stadsteater. Rollen spelas av Gunilla Röör.

Premiär på Lilla scenen 31 juli i regi av Carolina Frände och nyöversättning av Bodil Malmsten.

Det regnar. Och i morgon ska Gertrude Stein och Alice B Toklas flytta ut från 27, Rue de Fleurus. Det är mycket som måste packas men det är förstås Alice uppgift. Gertrude Stein röker och tänker på åren som gått och människor som hon mött. Hon tyckte mycket om Picasso! Och om Hemingway och Scott Fitzgerald – även om det var svårt att stå ut med deras fruar. Framför allt tänker hon på det anspråksfulla i att vara ett geni.

Jag är imponerad av hennes styrka att stå emot konventioner och traditioner, och att hon utmanar vad som är fult och vackert. Hon var också inspirerande i sin stil och sin person, och var en förebild genom att vara öppen med sin homosexualitet, säger Gunilla Röör.

Det var Gertrude Stein som myntade uttrycket ”en förlorade generation”, amerikanskan som blev en av Paris största kulturpersonligheter under tidigt 1900-tal. Hon var radikal och normbrytande, levde i ett öppet lesbiskt äktenskap, och hennes intresse för modern konst gjorde antagligen vännerna Pablo Picasso och Henri Matisse till några av de största konstnärerna genom tiderna.

Tillsammans med sin bror Leo stöttade Gertrude Stein konstnärerna genom att köpa deras konst och bjuda hem dem till sin salong. Vad som många ansåg vara skräp blev sedan erkänd konst.

Det som intresserar mig med Gertrude och med pjäsen är de teman kring norm och queerhet som hon så tydligt bär i sin person, säger regissören Carolina Frände.

Under arbetet med föreställningen har vi pratat mycket om radikalitet. Vad är radikalitet och vad innebär det att vara radikal? Och vad händer med det radikala när det blir accepterat? Förlorar det då sin radikalitet och förvandlas till en del i normbygget?

Gertrude Stein var också författare och hennes språk liknade ingen annans. Hon skrev bland annat ”Alice B. Toklas självbiografi”, om sin livskamrat som hon levde med till sin död 1946. Boken blev en bästsäljare.

Pjäsen Gertrude Stein Gertrude Stein Gertrude Stein är skriven av den amerikanske manusförfattaren Marty Martin, som med pjäsen fick en ”one hit wonder”. Monologen skrevs sent 1970-tal och spelades för första gången i Sverige på Dramaten i slutet av 1990-talet. Pjäsen som nu spelas på Stockholms stadsteater är nyöversatt av Bodil Malmsten.

På Stockholms stadsteater spelade Gunilla Röör senast i Jonas Karlssons Mellanrum på Stockholms stadsteater. I höstas sågs hon i TV-serien Bibliotekstjuven i SVT. Hon hade en av huvudrollerna i Engelen, Norges Oscarsbidrag 2010. Gunilla Röör tilldelades Teaterkritikernas Pris 2008 för ”sin intensiva förmåga att ge liv, djup och nya dimensioner åt kvinnor i teaterhistorien - både rollfigurer och dramatiker.”

Carolina Frände är regissör, verksamhetschef och konstnärlig ledare för Stockholms stadsteater Skärholmen. Hon har senast regisserat bland andra Salong Normal, Liten igen, Sugarstar Sockerstjärna och De röda skorna som utsågs till en av årets bästa föreställningar 2010 av nummer.se.

GERTRUDE STEIN GERTRUDE STEIN GERTRUDE STEIN

av Marty Martin

På uppdrag av Pat Carroll

Premiär 31 juli på Lilla scenen.

Regi:                                    Carolina Frände

Översättning:                         Bodil Malmsten

Scenografi och kostym:         Daniel Åkerström-Steen

Ljus:                                     Karl Svensson

Mask:                                   Patricia Svajger

I rollen:                                 Gunilla Röör

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press/press.asp

Föreställningsbilder finns att hämta från måndag 20/7.

För mer information kontakta:

Emma Ågrahn, pressansvarig; emma.agrahn@stadsteatern.stockholm.se

0739-730 225, 08- 506 20 225

(Semester 23/6 – 21/7)

Kontakt fr om 23/6 – 1/7:

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@stadsteatern.stockholm.se

08-506 20 224