Folkpartiet

Gunnar Andrén (fp): Sverige måste stå upp i kampen mot dödsstraff

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2007 11:41 CEST

- Om nästan precis ett år, 8 augusti 2008, öppnar de olympiska spelen i Beijing, Kina. Enligt uppgifter från Amnesty international avrättade den kinesiska staten mellan 7500 och 8000 människor under 2006. Mer exakta siffror än så är svåra att uppskatta eftersom Kina hemligstämplar all statistik om antalet avrättningar. Klart är dock att Kina är det land i världen som avrättar överlägset flest personer varje år.

Det skriver Gunnar Andrén (fp), riksdagsledamot från Stockholm, i en interpellation till utrikesminister Carl Bildt där han kräver svar på hur utrikesministern och regeringen såväl under OS i Beijing som under det svenska EU ordförandeskapet 2009 ska lyfta kampen för dödsstraffets avskaffande.

- Markeringar om att vi inte accepterar medeltida kvarlevor såsom dödstraffet fungerar som tydliga signaler med klar resonans hos vanliga människor såväl som hos ledare i dessa länder. Inte bara de som har möjlighet att delta i IOK:s omröstningar om vem som får OS har ett ansvar. Som politiker har vi goda möjligheter att genom opinionsbildning och markeringar driva dessa frågor.

- Sverige måste tydligt och principfast fördöma det fortsatta bruket av dödsstraffet oavsett var det förekommer. Vi får aldrig tillåta att någon svensk regering av omsorg om svenska företags möjligheter till affärsmässiga avtal i dessa länder avstår från att uttrycka tydlig kritik, oavsett om det gäller Kina eller USA avslutar Gunnar Andrén.

Gunnar Andrén, riksdagsledamot (fp)
0708-81 39 17, gunnar.andren@riksdagen.se

Daniel Sjöberg, presskontakt (fp)
08-786 45 42, 0708-54 90 84, daniel.sjoberg@riksdagen.se