Länsförsäkringar

Gunnar Mässing utsedd till ny VD för Kista Galleria

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2003 15:03 CEST

Ägarna fortsätter investera i Sveriges största shoppinggalleria: Gunnar Mässing utsedd till ny VD för Kista Galleria

Efter att ha investerat över en miljard kronor i utvecklingen av Sveriges största shoppinggalleria fokuserar nu ägarna på att effektivisera och vidareutveckla den kommersiella driften. Ett första steg är att rekrytera en ny VD med uppgift att etablera en intern förvaltningsorganisation.

- Potentialen för Kista Galleria är mycket stor. Den goda infrastrukturen och ett ökande intresse från den vidare kretsen av boende i norra och västra Stockholm bäddar för en fortsatt god utveckling. En stor del av de investeringar som gjorts har ännu inte fått full effekt. Det är långt ifrån alla som passerar Kista Gallerias anonyma yttre som ännu har upptäckt dess spännande inre liv, säger Gunnar Mässing, tillträdande VD för Kista Galleria.

Gunnar Mässing har över 20 års erfarenhet som VD från såväl detaljhandelsföretag som fastighetsbolag. Som VD för NK Cityfastigheter var Gunnar Mässing ansvarig för omstruktureringen och börsnoteringen av Nordiska Kompaniet. Sedan 1999 har han verkat som rådgivare inom
detaljhandels- och fastighetsbranschen.

- Vi är glada att ha knutit till oss en så erfaren man som Gunnar Mässing. För denna uppgift krävs en bred kompetens och stor insikt om både detaljhandelns och fastighetsbranschens villkor. Vi är övertygade om att Gunnar Mässing kommer att bidra till en positiv utveckling både för oss ägare och för våra kunder - hyresgästerna, säger Jaska H. Harm från IBAG Group, styrelseordförande för Kista Galleria.

Kista Galleria ägs till lika delar av Länsförsäkringar Liv AB och tyska IBAG Group i Berlin. Sedan invigningen i november förra året har Kista Galleria haft en mycket god utveckling. Bara sett till försäljningsökning per kvadratmeter slår Kista Galleria branschsnittet för svensk detaljhandel med 450 procent (januari-juli), jämfört med föregående år.

- Kista Galleria är en stad i staden, en destination och en mötesplats i en av landets mest expansiva regioner. Här får jag verkligen användning av min kompetens och mina erfarenheter från både detaljhandeln och fastighetsbranschen, fortsätter Gunnar Mässing.

Gunnar Mässing tillträder tjänsten som VD för Kista Galleria den 13 oktober 2003.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30116

För ytterligare information kontakta:
Verkställande Direktör Gunnar Mässing Mobil: 070-676 71 48
Styrelseordförande Jaska H. Harm Telefon: 08-562 532 00 Mobil:+49-174-312 51 35