Gunnebo AB

Gunnebo får order på 15 Mkr till nytt statsfängelse i Danmark

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 10:07 CEST

Säkerhetskoncernen Gunnebo har via sitt danska dotterbolag Gunnebo Protection A/S erhållit en order på 15 Mkr avseende yttre områdesskydd till det nya statsfängelset utanför Horsens på Jylland i Danmark.

EU-upphandlingen av stängsel och grindar omfattar yttre områdesskydd, som tillsammans med en mur utgör två zoner av ”ingenmansland”, allt för att skapa maximal säkerhet och förhindra flyktförsök.

”Gunnebo Protection i Danmark har tidigare levererat yttre områdesskydd i form av högsäkerhets stängsel och grindar till många fängelser och häkten i Danmark. Den nu aktuella ordern kommer att installeras under nästa år” säger Jens Bollerup, VD Gunnebo Protection A/S.

”Att vi i konkurrens med övriga ledande europeiska leverantörer har erhållit ordern till det nya statsfängelset på Jylland visar att vårt produktutbud är väl anpassat för yttre högsäkerhetsskydd till bl.a. nybyggda fängelser. Vi har även haft betydande framgångar inom t.ex. områdesskydd till hamnar och flygplatser under senare tid” säger Philip Mozes, divisionschef Gunnebo Perimeter Protection.

GUNNEBO AB (publ)

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jens Bollerup, VD Gunnebo Protection A/S, tel. +45-75 22 50 00,
mobil +45-21 42 50 11 eller
Philip Mozes, Divisionschef Gunnebo Perimeter Protection, tel. +31-252 37 78 04,
mobil +31-6 21 23 75 71, eller
Janerik Dimming, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 03,
mobil 0705-83 68 03, e-mail janerik.dimming@gunnebo.se

www.gunnebo.se

Gunnebo är en internationell snabbväxande säkerhetskoncern med 110 bolag i 32 länder i samtliga världsdelar. Försäljningen till ytterligare 100 marknader sker genom agenter och distributörer. Omsättningen uppgår till 7 500 Mkr. Gunnebos säkerhetsverksamhet omfattar i huvudsak brand och inbrottsskyddande skåp, säkerhetsprodukter för banker och kontanthantering, elektroniska säkerhetssystem, brandskydd, säkerhetsentréer och passagekontrollsystem, larmcentraler, yttre och inre områdesskydd. Gunnebo förfogar över några av de ledande varumärken inom säkerhet: Chubbsafes, Fichet-Bauche, Rosengrens, Ritzenthaler, Garny, Leicher, Wego, Werra och Elkosta.