Gunnebo Slott och Trädgårdar AB

Gunnebo Kaffehus och Krog har nått högsta KRAV-certifiering

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 13:59 CET

Som en av mycket få restauranger i Sverige kan Gunnebo nu stoltsera med att vårt kaffehus och krog har den tredje och högsta nivån på KRAV:s certifiering på livsmedel. Man har nu över 90 % KRAV-godkända och ekologiska råvaror.

- Vi är väldigt stolta över detta, säger Gunnebos köksmästare Patrik Sewerin. ”Det är hedrande att få en bekräftelse på något man arbetat med så länge. Det är kul att visa upp för våra kunder att vi går in helhjärtat för ett helt ekologiskt utbud.”

Patrik lyfter fram det ”goa samarbetet” med leverantörer och producenter samt den ekologiska odlingen i Gunnebos egna köksträdgårdar som viktiga delar i kaffehusets utveckling. På bara några år har verksamheten uppfyllt de hårdaste reglerna i KRAV:s certifieringsstege.

- Certifieringen utgår från KRAV-märkta leverantörer. Utöver dessa använder vi oss av miljövänliga och ekologiska livsmedel, som exempelvis WWF:s grönlistade fiskarter.

KRAV-certifieringen har ramats in och har placerats mitt på väggen i det rum där lunchbuffén står uppdukad.

- Nu har vi fått en väldigt fin märkning, men vi är inte klara ännu. Vi kommer fortsätta arbeta för att bli det självklara valet för ekologiska luncher, middagar och festbokningar.

Gunnebo Kaffehus och Krog har öppet varje dag med lunch och fikautbud

Gunnebo Slott och Trädgårdar ligger i Mölndal strax utanför Göteborg. Det är en av Sveriges främsta 1700-talsmiljöer och ett av Göteborgsregionens mest populära besöksmål med slott, butik, turistbyrå, ekologiska trädgårdar, kaffehus och krog samt en omfattande evenemangsverksamhet året om. Slottet byggdes som sommarvilla åt den mycket förmögne köpmannen John Hall och stod färdigt 1796.